India generates 26,000 tonnes of plastic waste every day.
This Indian school accepts plastic waste instead of fees
It’s not unusual for children to arrive at school carrying bags. Usually, you might expect them to be full of books. But at one school in India, students are turning up with bags of trash.
The country has a plastic waste problem, generating 26,000 tonnes of the stuff every day. And in Pamohi, in the northeastern state of Assam, people had taken to burning it to keep warm in the harsh winters of the Himalayan foothills.
However, three years ago, when Parmita Sarma and Mazin Mukhtar arrived in the area and set up the Akshar Foundation School, they came up with an innovative idea: asking parents to pay their children’s school fees with plastic waste.
Mukhtar gave up a career as an aero engineer to work with disadvantaged families in the US before returning to India where he met Sarma, a social work graduate.
Together, they developed their idea, requesting that each child bring in at least 25 items every week. Although the foundation is a charity, supported by donations, its says the plastic waste “fees” encourage a sense of community ownership.
The school now has more than 100 pupils. Not only is it helping to improve the local environment, it has also started to transform the lives of local families by tackling child labour.
Instead of leaving school at a young age to work in the local quarries for $2.50 a day, older pupils are paid to teach the school’s younger children. As they progress academically, their pay increases.
This way, families can afford to keep their children in school for longer. And not only do the pupils learn to manage money, they also get a practical lesson in the financial benefits of getting an education.
Have you read?
Inspired by Mahatma Gandhi's Nai Talim, or basic education, philosophy, Akshar's curriculum mixes practical training with conventional academic subjects. The goal is to support teenagers through school and into college or an apprenticeship.
Practical education includes learning how to install and operate solar panels and helping to run the school’s landscaping business, which works to improve local public spaces. The school has also partnered with an education technology charity to provide pupils with tablet computers and interactive learning materials to boost their digital literacy.
Outside of the classroom pupils run an animal shelter, too, rescuing and treating injured or abandoned dogs before finding them homes locally. And the school recycling centre produces eco-bricks that can be used for simple construction projects.
The founders have already taken their approach to the capital Delhi, helping turn around an under-performing school in just six months. Their Akshar School Reform Fellowship now plans to add five more schools next year, with one ultimate goal: transforming public schools in India.
تقبل هذه المدرسة الهندية النفايات البلاستيكية بدلاً من الرسوم
ليس من غير المعتاد أن يصل الأطفال إلى المدرسة يحملون حقائب. عادة ، قد تتوقع منهم أن يكونوا ممتلئين بالكتب. لكن في إحدى المدارس في الهند ، ظهر الطلاب بأكياس القمامة.
تعاني البلاد من مشكلة نفايات البلاستيك ، حيث تولد 26000 طن من المواد كل يوم. وفي باموهي ، في ولاية آسام الشمالية الشرقية ، كان الناس قد أحرقوها للتدفئة في فصول الشتاء القاسية في سفوح جبال الهيمالايا.
ومع ذلك ، قبل ثلاث سنوات ، عندما وصلت بارميتا سارما ومازن مختار إلى المنطقة وأنشأت مدرسة مؤسسة أكشار ، توصلوا إلى فكرة مبتكرة: مطالبة الآباء بدفع رسوم أطفالهم المدرسية بالنفايات البلاستيكية.
تخلى مختار عن وظيفة كمهندس إيرو للعمل مع العائلات المحرومة في الولايات المتحدة قبل أن يعود إلى الهند حيث التقى سارما ، خريج العمل الاجتماعي.
قاموا معاً بتطوير فكرتهم ، وطلبوا من كل طفل إحضار 25 عنصرًا على الأقل كل أسبوع. على الرغم من أن المؤسسة الخيرية ، تدعمها التبرعات ، إلا أن "رسوم" النفايات البلاستيكية تشجع على الإحساس بملكية المجتمع.
تضم المدرسة الآن أكثر من 100 تلميذ. إنها لا تساعد فقط في تحسين البيئة المحلية ، بل إنها بدأت أيضًا في تغيير حياة الأسر المحلية من خلال معالجة عمل الأطفال.
بدلاً من ترك المدرسة في سن مبكرة للعمل في المحاجر المحلية مقابل 2.50 دولار في اليوم ، يتم دفع التلاميذ الأكبر سناً لتعليم أطفال المدرسة الصغار. مع تقدمهم أكاديمياً ، تزيد رواتبهم.
وبهذه الطريقة ، يمكن للعائلات تحمل تكاليف إبقاء أطفالها في المدرسة لفترة أطول. ولا يتعلم التلاميذ إدارة الأموال فحسب ، بل يحصلون أيضًا على درس عملي في الفوائد المالية للحصول على التعليم.
هل قرأت؟
مستوحاة من المهاتما غاندي ناي تالم ، أو التعليم الأساسي ، والفلسفة ، يمزج منهج أكشار بين التدريب العملي والمواد الدراسية التقليدية. الهدف هو دعم المراهقين من خلال المدرسة والكلية أو التدريب المهني.
يتضمن التعليم العملي تعلم كيفية تركيب وتشغيل الألواح الشمسية والمساعدة في إدارة أعمال تنسيق الحدائق بالمدرسة ، والتي تعمل على تحسين الأماكن العامة المحلية. دخلت المدرسة أيضًا في شراكة مع جمعية خيرية لتكنولوجيا التعليم لتزويد التلاميذ بأجهزة كمبيوتر لوحي ومواد تعليمية تفاعلية لتعزيز معرفة القراءة والكتابة الرقمية.
يدير تلاميذ خارج الفصل الدراسي مأوى للحيوانات أيضًا ، ينقذون ويعالجون الكلاب المصابة أو المهجورة قبل العثور عليهم في منازلهم محليًا. وينتج مركز إعادة التدوير المدرسي طوبًا بيئيًا يمكن استخدامه في مشاريع البناء البسيطة.
لقد تبنى المؤسسون بالفعل مقاربتهم بالعاصمة دلهي ، حيث ساعدوا في تغيير مدرسة ضعيفة الأداء في ستة أشهر فقط. تخطط زمالة أكشار لإصلاح المدارس الآن لإضافة خمس مدارس أخرى في العام المقبل ، بهدف واحد نهائي: تحويل المدارس العامة في الهند.
Comments
Post a Comment