Skip to main content

There is no legitimacy for the canton of Ishaqi and others in Somalia.- Khaled Hassan Yousef

لا يتوفر وصف للصورة.
- There is no legitimacy for the canton of Ishaqi and others in Somalia.
Khaled Hassan Yousef
Some object to the statements of the canton of Ishaq, and they prefer to say Somaliland, where they see it as a reference to the exercise of the tribal spirit towards them!
However, they do not depend on the nature of the canton and its being based on the spirit of fanaticism and racism. It is not based on a view that generally favors the interests of the Somalis.
In contrast, this society does not hold the Ishaqis and has not been exposed to it and participated in it as a lesbian elite, based on the understanding that these represent themselves and that the social entity is irresponsible.
The Ishaqis are well known for their motivation to demand an entity called Somaliland, a heart and tribe that support their racial identity and not their interest in the interests of other Somalis.
The sympathy of others is naïve, because they do not know the background behind the option of Ishaqi and its political implications, with the exception that some of them are not less than the atheists, and they are motivated by racist motives intersect with the likes of the Ishaqis.
Just saying your name to Somaliland gives legitimacy to him, saying this negates an entity named Somalia and starts to return to a reality created by the foreign occupation of Somalia, and was no better than any Somali reality came after 1960.
On the ground there is also no entity called Somaliland. There is a Somali geography where the Ishaqis and the Somalis struggle. Both sides have their own political, security, social and economic problems. In Somalia there is no political stability.
In the political conflict, each side avoids legitimizing the other. In turn, Ishaqi rejects Somalia and the Somalis in general, including those who are called Somaliland.
Some question the solution, which is based on two different points of view. Each side believes that its point of view is optimal. For the Ishaqis, it is a settlement that will give them more than they deserve. For Somalis, it is a loss for their history, their present and their future when they want a united Somalia.
The best solution is the settlement that grants the Ishaqis to fit their size in the presence of the Somali framework, and in turn ensure the absorption of Somalis in a way that does not come at the expense of the future of all Somalis.
In turn, all the cantons in Somalia must be located at a distance from them, and do not accept that they are a fait accompli, but must be resisted and dropped, that the political alternative is logical and does not constitute harm to the reality and the future of Somalia.
Khaled Hassan Yousef
 Source: For Somalia
- لا مشروعية للكانتون الإسحاقي ولأمثاله في الصومال.
خالد حسن يوسف
يعترض البعض على قولي الكانتون الإسحاقي، ويستحسنون قول صومالي لاند،حيث يرون أن ذلك إشارة إلى ممارسة الروح القبلية تجاه هؤلاء!
إلا أن هؤلاء لا يتوقفون عند ماهية الكانتون وكونها ترتكز وتنطلق من روح التعصب والعنصرية،ولا ترتكز على وجهة نظر تحفظ مصلحة الصوماليين عموما،كما أنهم يحملون هذا المجتمع تعديات تمت في حقهم وليس له صلة بها.
ويقابل ذلك أن هذا المجتمع لا يحمل الإسحاقيين وزر ما تعرض له وشاركت فيه نخب اسحاقية،وذلك انطلاقا من استيعاب أن هؤلاء يمثلون ذاتهم وأن الكيان الاجتماعي الإسحاقي لا يمكن تحميله مسؤوليتهم.
الإسحاقيين معروف دافعهم للمطالبة بكيان أطلقوا عليه مسمى صومالي لاند،وهم قلبا وقالبا يدعمون كيانهم العنصري وليس من اهتماماتهم مصلحة غيرهم من الصوماليين.
أما تعاطف غيرهم فهو من منطلق السذاجة،لكونهم لا يعلمون الخلفية التي تقف وراء الخيار الإسحاقي ومدلولاته سياسيا،مع عدم إستثناء أن البعض منهم لا يقلون عن الإسحاقيين خبثا،وهم ينطلقون من دوافع عنصرية تتقاطع مع مثيلاها لدى الإسحاقيين.
فالمجرد ترديدك لمسمى صومالي لاند تمنح المشروعية له،قولك هذا ينفي كيان إسمه الصومال ويشرع للعودة إلى واقع سابق خلقه الاحتلال الأجنبي لصومال،ولم يكون أفضل من أي واقع صومالي جاء بعد عام ١٩٦٠.
على أرض الواقع أيضا ليس هناك كيان إسمه صومالي لاند،هناك جغرافيا صومالية يتصارع فيها الإسحاقيين والصوماليين،ولكلاى الطرفين مشاكلهم السياسية،الأمنية،الاجتماعية والاقتصادية المشتركة،ففي عموم بلاد الصومال ليس هناك استقرار سياسي.
في الصراع السياسي يتجنب كل طرف أن يمنح الآخر مشروعية،الإسحاقي بدوره يرفض الصومال والصوماليين عموما،بما فيهم الذين يفرض عليهم مسمى صومالي لاند.
يتساءل البعض عن الحل،وهو قائم وفق وجهتي نظر مختلفتين،حيث يرى كل طرف أن وجهة نظره هي الأمثل،بالنسبة للإسحاقيين هي تسوية ستمنحهم أكثر مما يستحقون،أما بالنسبة لصوماليين فهي خسارة لتاريخهم ولحاضرهم ومستقبلهم لدى يرغبون في صومال موحد.
أفضل الحلول هي التسوية التي تمنح الإسحاقيين ما يلائم حجمهم في ظل تواجدهم في الإطار الصومالي،وفي المقابل تضمن استيعاب الصوماليين بصورة لا تأتي على حساب مستقبل عموم الصوماليين.
وبدورها فإن كل الكانتونات القائمة في الصومال يجب الوقوف على مسافة بعيدة عنها،وعدم تقبل أنها تشكل أمر واقع،بل يجب مقاومتها واسقاطها،على أن يكون البديل السياسي منطقيا ولا يشكل ضررا تجاه واقع ومستقبل الصومال.
خالد حسن يوسف

 المصدر:من اجل الصومال

Comments

Popular posts from this blog

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on Monday in a video clip to discuss the details of the case she is currently facing. She recorded the first video and audio statements about the scandalous video that she brings together with Khaled Youssef.Farouk detonated several surprises, on the sidelines of her summons to the Egyptian prosecution, that Khalid Youssef was a friend of her father years ago, when she was a young age, and then collected a love relationship with him when she grew up, and married him in secret with the knowledge of her parents and her father and brother because his social status was not allowed to declare marriage .Muna Farouk revealed that the video was filmed in a drunken state. She and her colleague Shima al-Hajj said that on the same day the video was filmed, she was at odds with Shima, and Khaled Yusuf repaired them and then drank alcohol.She confirmed that Youssef was the one who filmed the clips whil

الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي)-----------Khalid Babiker

• الجنس شعور فوضوي يتحكم في الذات والعقل . وله قوة ذاتية لا تتصالح إلا مع نفسها . هكذا قال أنصار المحلل الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي) أول طريق عبره الإنسان هو طريق الذكر . بعدها شهق وصرخ . تمرغ في الزيت المقدس . وجرب نشوة الأرغوس . عاجلا أم آجلا سيبحث عن هذا الطريق ( كالأسماك تعود إلى أرض ميلادها لتبيض وتموت ) . وسيعبره . سيعبره بحثا عن الديمومة . وسيشهق وسيضحك . لقد جاء إليه غريبا . سيظل بين جدرانه الدافئة غريبا . وحالما يدفع تلك الكائنات الحية الصغيرة المضطربة في الهاوية الملعونة سيخرج فقيرا مدحورا يشعر بخيانة ما ( ..... ) . لن ينسى الإنسان أبدا طريق الذكر الذي عبره في البدء . سيتذكره ليس بالذاكرة وإنما بالذكر . سيعود إليه بعد البلوغ أكثر شوقا وتولعا . ولن يدخل فيه بجميع بدنه كما فعل في تلك السنوات التي مضت وإنما سيدخل برأسه . بعد ذلك سيندفع غير مبال بالخطر والفضيحة والقانون والدين . الله هناك خلف الأشياء الصغيرة . خلف كل شهقة . كل صرخة مندفعا في الظلام كالثور في قاعة المسلخ . الله لا يوجد في الأشياء الكبيرة . في الشرانق . في المح . ينشق فمه . تن

Trusting Liar (#5) Leave a reply

Trusting Liar (#5) Leave a reply Gertruida is the first to recover.  “Klasie… ?” “Ag drop the pretence, Gertruida. You all call me ‘Liar’ behind my back, so why stop now? Might as well be on the same page, yes?” Liar’s face is flushed with anger; the muscles in his thin neck prominently bulging. “That diamond belongs to me. Hand it over.” “What are you doing? Put away the gun…” “No! This…,” Liar sweeps his one hand towards the horizon, “…is my place.  Mine!   I earned it! And you…you have no right to be here!” “Listen, Liar, we’re not the enemy. Whoever is looking for you with the aeroplane and the chopper….well, it isn’t us. In fact, we were worried about you and that’s why we followed you. We’re here to help, man!” Vetfaan’s voice is pleading as he takes a step closer to the distraught man. “Now, put down the gun and let’s chat about all this.” Liar hesitates, taken aback after clearly being convinced that the group  had hostile intentions. “I…I’m not sure I believe