- There is no legitimacy for the canton of Ishaqi and others in Somalia.
Khaled Hassan Yousef
Some object to the statements of the canton of Ishaq, and they prefer to say Somaliland, where they see it as a reference to the exercise of the tribal spirit towards them!
However, they do not depend on the nature of the canton and its being based on the spirit of fanaticism and racism. It is not based on a view that generally favors the interests of the Somalis.
In contrast, this society does not hold the Ishaqis and has not been exposed to it and participated in it as a lesbian elite, based on the understanding that these represent themselves and that the social entity is irresponsible.
The Ishaqis are well known for their motivation to demand an entity called Somaliland, a heart and tribe that support their racial identity and not their interest in the interests of other Somalis.
The sympathy of others is naïve, because they do not know the background behind the option of Ishaqi and its political implications, with the exception that some of them are not less than the atheists, and they are motivated by racist motives intersect with the likes of the Ishaqis.
Just saying your name to Somaliland gives legitimacy to him, saying this negates an entity named Somalia and starts to return to a reality created by the foreign occupation of Somalia, and was no better than any Somali reality came after 1960.
On the ground there is also no entity called Somaliland. There is a Somali geography where the Ishaqis and the Somalis struggle. Both sides have their own political, security, social and economic problems. In Somalia there is no political stability.
In the political conflict, each side avoids legitimizing the other. In turn, Ishaqi rejects Somalia and the Somalis in general, including those who are called Somaliland.
Some question the solution, which is based on two different points of view. Each side believes that its point of view is optimal. For the Ishaqis, it is a settlement that will give them more than they deserve. For Somalis, it is a loss for their history, their present and their future when they want a united Somalia.
The best solution is the settlement that grants the Ishaqis to fit their size in the presence of the Somali framework, and in turn ensure the absorption of Somalis in a way that does not come at the expense of the future of all Somalis.
In turn, all the cantons in Somalia must be located at a distance from them, and do not accept that they are a fait accompli, but must be resisted and dropped, that the political alternative is logical and does not constitute harm to the reality and the future of Somalia.
Khaled Hassan Yousef
Source: For Somalia
- لا مشروعية للكانتون الإسحاقي ولأمثاله في الصومال.
خالد حسن يوسف
يعترض البعض على قولي الكانتون الإسحاقي، ويستحسنون قول صومالي لاند،حيث يرون أن ذلك إشارة إلى ممارسة الروح القبلية تجاه هؤلاء!
إلا أن هؤلاء لا يتوقفون عند ماهية الكانتون وكونها ترتكز وتنطلق من روح التعصب والعنصرية،ولا ترتكز على وجهة نظر تحفظ مصلحة الصوماليين عموما،كما أنهم يحملون هذا المجتمع تعديات تمت في حقهم وليس له صلة بها.
ويقابل ذلك أن هذا المجتمع لا يحمل الإسحاقيين وزر ما تعرض له وشاركت فيه نخب اسحاقية،وذلك انطلاقا من استيعاب أن هؤلاء يمثلون ذاتهم وأن الكيان الاجتماعي الإسحاقي لا يمكن تحميله مسؤوليتهم.
الإسحاقيين معروف دافعهم للمطالبة بكيان أطلقوا عليه مسمى صومالي لاند،وهم قلبا وقالبا يدعمون كيانهم العنصري وليس من اهتماماتهم مصلحة غيرهم من الصوماليين.
أما تعاطف غيرهم فهو من منطلق السذاجة،لكونهم لا يعلمون الخلفية التي تقف وراء الخيار الإسحاقي ومدلولاته سياسيا،مع عدم إستثناء أن البعض منهم لا يقلون عن الإسحاقيين خبثا،وهم ينطلقون من دوافع عنصرية تتقاطع مع مثيلاها لدى الإسحاقيين.
فالمجرد ترديدك لمسمى صومالي لاند تمنح المشروعية له،قولك هذا ينفي كيان إسمه الصومال ويشرع للعودة إلى واقع سابق خلقه الاحتلال الأجنبي لصومال،ولم يكون أفضل من أي واقع صومالي جاء بعد عام ١٩٦٠.
على أرض الواقع أيضا ليس هناك كيان إسمه صومالي لاند،هناك جغرافيا صومالية يتصارع فيها الإسحاقيين والصوماليين،ولكلاى الطرفين مشاكلهم السياسية،الأمنية،الاجتماعية والاقتصادية المشتركة،ففي عموم بلاد الصومال ليس هناك استقرار سياسي.
في الصراع السياسي يتجنب كل طرف أن يمنح الآخر مشروعية،الإسحاقي بدوره يرفض الصومال والصوماليين عموما،بما فيهم الذين يفرض عليهم مسمى صومالي لاند.
يتساءل البعض عن الحل،وهو قائم وفق وجهتي نظر مختلفتين،حيث يرى كل طرف أن وجهة نظره هي الأمثل،بالنسبة للإسحاقيين هي تسوية ستمنحهم أكثر مما يستحقون،أما بالنسبة لصوماليين فهي خسارة لتاريخهم ولحاضرهم ومستقبلهم لدى يرغبون في صومال موحد.
أفضل الحلول هي التسوية التي تمنح الإسحاقيين ما يلائم حجمهم في ظل تواجدهم في الإطار الصومالي،وفي المقابل تضمن استيعاب الصوماليين بصورة لا تأتي على حساب مستقبل عموم الصوماليين.
وبدورها فإن كل الكانتونات القائمة في الصومال يجب الوقوف على مسافة بعيدة عنها،وعدم تقبل أنها تشكل أمر واقع،بل يجب مقاومتها واسقاطها،على أن يكون البديل السياسي منطقيا ولا يشكل ضررا تجاه واقع ومستقبل الصومال.
خالد حسن يوسف
المصدر:من اجل الصومال
Comments
Post a Comment