Criticism of the national narrative
Mohammed Fagary
In our political situation, the situation is not obscured by the political turmoil of the state and its political and intellectual visions, with repeated recitations of the state of citizenship and its political imagination without linking it with reality, despite the passing of 60 years of independence of Sudan. The government (the military officers part) made its biggest concern that the failure of its opponents and some of them blamed some of the blame and the manner of Mansour Khalid (Sudanese elite and the addiction to failure).
What we see now is the rejection of the pages of Alsushal Media is the same and today revolves around the failure of the Islamic elite and militarism as the last link of the vicious circle that began to democracy followed by the military as popular in the characterization of most political analysts, as if the end of the military go ahead on the run of civilians without realizing to consider In the variables of history, and these unfortunately the cause of the ills of the old political elite, unable to get out of the narrative that raised and calibrated their experiences to them, making them unable to pursue the political reality, which lives a different historical situation ..
The modern political elite was formed only in the way of the accelerated management of the inherited state of the English. Perhaps the administrative efficiency was the one that brought the military to the field of power. The modern state was founded on the method of administrative control in the army, as established by Napoleon, and missed by the philosophical dimension in looking at the structure of the state and its ability to Modernization of the Sudanese society of different races and ages so its failure is clear, but now we are living the suffering of the post-colonial state in Sudan and around us in the region, for example, Abdulaziz Bouteflika, one of the symbols of independence, written by Gamal Mohamed Ahmed Sudanese thinker In the Sudan, and to prove the rescue, the feet of the old state have practiced violence and terrorism against its unarmed people in Darfur, the Nuba Mountains and the Blue Nile. Perhaps the violence that is taking place against the demonstrators is now the most expressive expression of the chaos sweeping the entity. The Sudanese State
The emergence of young people in the heart of the capital to seek freedom and justice is the birth of a new elite that needs to be freed from the post-independence narrative in favor of a new narrative that does not only build on satanisms and dreams, nor on empty invitations to bypass the station of ideology as is usually our social courtesy. Democracy is rooted in it, and it is only through thinking through the experience and the political horizon of vision.
نقد السردية الوطنية
Mohammed Fageary
لايخفي علي الناظر في حالنا السياسي إضطراب المشهد وخلوه من الرؤي السياسية والفكرية مع تلاوة متكررة لدولة المواطنة ومتخيلها السياسي دون تشبيك ذلك مع الواقع رغم مرور ما يربو علي الستين عاما من إستقلال السودان ولعل المفردات الحاكمة للخطاب السياسي لما تختلف كثيرا منذئذ ، فالافندية الإدارية التي تناوبت علي الحكم( ضباط الجيش جزء منها) جعلت أكبر همها ان تعاير بالفشل أضدادها واقبل بعضها علي بعض باللوم واللؤم علي طريقة منصور خالد ( النخبة السودانية وإدمان الفشل) .
ما نراه الآن من التنابذ علي صفحات السوشال ميديا هو ذات الأمر واليوم تدور دائرة الفشل علي النخبة الإسلامية والعسكرتارية بإعتبارها الحلقة الأخيرة من الدائرة الشريرة التي بدات بالديمقراطية ليعقبها العسكر كما شاع في توصيف أكثر المحللين السياسيين ، وكأننا بنهاية شوط العسكر مقبلون علي شوط المدنيين دونما إعمال للنظر في متغيرات التاريخ، وهذه للأسف علة العلل لدي النخبة السياسية القديمة إذ تعجز عن أن تخرج عن السردية التي تربت عليها وعايرت تجاربها إليها ما جعلها غير قادرة علي ملاحقة الواقع السياسي الذي يعيش وضعا تاريخيا مختلفا ..
لم تري النخبة السياسية القديمة المشكل إلا في كيفية الإدارة الناجزة للدولة المورثة من الإنجليز ولعل الفاعلية الإدارية هي التي جلبت العسكر إلي حقل السلطة فقد نشأت الدولة الحديثة علي منهج الضبط الإداري في الجيش كما اسسه نابليون وغاب عنها البعد الفلسفي في النظر إلي بنية الدولة ومدي قدرتها علي تحديث المجتمع السوداني مختلف الاعراق والالسن لذلك جاء فشلها مبينا ، بيد اننا الآن نعيش إحتضار دولة مابعد الإستعمار عندنا في السودان ومن حولنا في الإقليم فها هو مثلا عبدالعزيز بوتفليقة أحد رموز الإستقلال والذي كتب عنه جمال محمد أحمد المفكر السوداني ممتدحا لقدراته في إحدى القمم الافريقية يمثل اليوم نهاية تلكم المرحلة كأسوأ ما يكون ، وفي السودان ولكي تثبت الإنقاذ أقدام الدولة العتيقة مارست عنفا وإرهابا علي شعبها الأعزل في دارفور وجبال النوبة والنيل الأزرق ولعل ما يحدث من عنف تجاه المتظاهرين الآن هو التعبير الأبلغ عن الفوضي التي تجتاح كيان الدولة السودانية..
إن خروج الشباب في قلب العاصمة طلبا للحرية والعدالة هو ميلاد لنخبة جديدة تحتاج أن تنعتق من سردية ما بعد الإستقلال لصالح سردية جديدة لا تبني فقط علي الإستيهامات والأحلام ولا علي الدعوات الجوفاء بتجاوز محطة الإيديولوجيا كما هي عادة المجاملات الإجتماعية عندنا بل القراءة الفاحصة للواقع ومدي إمكانية أن تتجذر فيه الديمقراطية وترسخ ولا يكون ذلك إلا بالتفكير من خلال التجارب وتثمير الافق السياسي بالرؤي ..
Comments
Post a Comment