Skip to main content

Political coup and apostasy cultural idea- Hatem Babeker Awad Al - Karim


Political coup and apostasy cultural idea
Hatem Babeker Awad Al - Karim
What did the people of Sudan lose? This is a serious question that we must ask ourselves a thousand times. Because the situation of our country may not differ in the present from the era before the uprising of March - April 85 19 The uprising is not just a popular anger on the ruling system Vrdh will, anger generation for generations looking for Sudan and its role and impact. The people went out into the street led by unions, federations and parties in the most formidable tricks of the security system. The Sudan dream is the energy that supported the move of every Sudanese to change the location of Sudan and its impact on the map of Africa and the Arab world. The announcement of the then Minister of Defense of the regime, In the last days of Nimeiri's involvement with Adnan Khashvaji in secret and public deals, including the export of Falashas to Israel and the breach of the borders of his neighbor in favor of overthrowing Ethiopia, the army was seeking to regain its lost dignity. The coup against the democratic system was a miscarriage of a broad popular dream to build a free, democratic, democratic homeland
In the late 1990s and the late 1980s, the people of Sudan were looking for a social political transition - this was not a leftist dream or a Yemeni dream but a dream of their nation - bringing them into the responsibilities of the contemporary world to play a pivotal role in world peace and security in the defense of democracy and human rights. Kano was the leader of the international organization, the Arab nationalists and the South were the leaders of the Arabs and Africa. The main preoccupation of the Sudanese intelligentsia was the completion of the maturity of the Sudanese personality and the continuation of the democratic solution of the civil war. This is the realization of the dreams of the Sudanese people, the people of Sudan, in which they sang in their poetry, ideas and dialogues, crystallized by political forces in two perspectives
First, a view that believes in the intelligentsia and educated elites and depends on them in the events of the socio-economic transformation. This trend included a wide spectrum of ideas and ideologies from the far right to the far left
A second perspective believes in democratic transformation and that the people are the stakeholders in the change and should lead the initiative and the initiative. This trend is also wide in size, the size of the Sudanese political movement, but it was adopted by legal and legal means. It was defeated by the ideological elite in the political coup in June 1989 19 The Islamic Front is merely the head of a useful and supportive ice pyramid To confiscate the Sudanese dream and freeze the social change that began in 1985 to form an influential mother in history proud of her Sudanese personality
It was not the victory of the tide of the people's assimilation and the return of dictatorship to coincidences, but rather a combination of internal and regional factors that made all the political calamities and political violence, tearing the country and aborting the path towards the future. The Sudan inherited the corrupt ideologue's cancer. Social transformation does not depend on the release of the potential energy people move the dream of Sudan to create a moral strength of the building and not to change the coup attempt reached its end. The way to restore Sudan's role in Africa and the Arab world begins with confidence in the popular living forces and to hold it responsible and partnership in building the country. Rather, it will lead to wiping the name of Sudan from the map of the contemporary world and there will be entities, states and societies that become a permanent threat to international peace and security
 الانقلاب السياسي  والردة الفكرة الثقافية 
حاتم بابكر عوض الكريم
ماذا خسر اهل السودان تم الانقلاب على النظام الديمقراطي؟ هذا سؤال جدي لابد ان نساله لانفسنا الف مرة. لان وضع بلادنا قد لايختلف في الحاضر عن حقبة ما قبل انتفاضة مارس - ابريل85 19  فالانتفاضة ليست مجرد غضب  شعبي على نظام مسيطر فارض ارادته فالغضب مصدر لاجيال تبحث عن السودان ودوره وتاثيره. خرج الشعب إلى الشارع تقودهم النقابات والاتحادات والأحزاب بصورة أعيت حيل أعتى نظام أمني فالحلم السوداني هو الطاقة دعمت تحرك كل سوداني تغيير موقع السودان وتاثيره على خارطة افريقيا والعالم العربي، فأعلان وزير دفاع النظام آنذاك، الفريق عبد الرحمن سوار الذهب تحصيل حاصل، وانحياز القوات المسلحة للشعب  له دلاله اعمق تتصل برفض التبعية واستمرار الحرب الاهلية ، في اخر ايام نميري تورط مع عدنان خاشفجي في صفقات سرية وعلنية منها تصدير الفلاشا الى اسرئيل واختراق حدود دولة جاره لصالح اسقاط نظام اثيوبيا ، فالجيش كان يسعى لاستعادة كرامته المهدرة . فالانقلاب على النظام الديمقراطي كان اجهاض لحلم شعبي واسع لبناء وطن قوي حر ديمقراطي
في بديات تسعينات ونهايات ثمانينات القرن الماضي كان اهل السودان يتطلعون لتحول سياسي اجتماعي - هذا لم يكن حلما يساريا او يمنيا  بل حلم امه - يدخلهم في قضايا مسؤليات العالم المعاصر ليلعبوا دورا محوريا رئيسا في السلم والامن العالميين في الدفاع عن الديمقراطية وحقوق الانسانفاليسار يقود العربي الافريقي والاخوان كانو قيادة التنظيم العالمي والقوميون العرب والجنوب كانوا قيادات العرب وافريقيا . كان الشغل الشاغل للانتلجنسيا السودانية اكمال نضج الشخصية السودانية  وتقديما نموذجا للحل السلمي الديمقراطي للحرب الاهلية.. اي تحقيق احلام السودانين  كل اهل  السودان التي تغنوا بها في اشعارهم وافكارهم وحواراتهم بلورتها القوى السياسية في نظرتين:
اولا نظرة تؤمن بالطلائع والنخب المثقفة وتعتمد عليها في احداث التحول الاقتصادي الاجتماعي .. كان هذا التيار يضم طيفا واسعا من الافكار والايدلوجيات من اقصى اليمين الى اقصى اليسار
نظرة ثانية تؤمن بالتحول الديمقراطي وبان الشعب هو صاحب المصلحة في التغيير وعليه ان يقود المبادئة والمبادرة وايضا هذا التيار واسعا بحجم اتساع الحركة السياسية السودانية لكنه اعتمد السبل الشرعية والقانوني فتم هزيمته من الصفوة الايدلوجية بالانقلاب السياسي في يونيو  89 19 الجبهة الاسلامية مجرد راس هرم جليدي منتفع وداعم لمصادرة الحلم السوداني وتجميد التغيير الاجتماعي الذي انطلق منذ 1985  ليشكل امه مؤثر في التاريخ تعتز بشخصيتها السودانية.

لم يكن  انتصار تيار تدجين الشعب والعود للدكتاتورية  صدفه بل تجمعت عوامل داخلية واقليمية صنعت كل المساخر السياسية والعنف السياسي وتمزيق البلاد واجهاض الخطى نحو المستقبل وورث السودان سرطان الايدلوجي الفاسد فالهزيمة للحلم السوداني يحتاج لاعادة تشكيل حراك حقيقي يبعث الامل.... اي اصلاح ا تغيير او تحول اجتماعي لايعتمد على اطلاق الطاقة الكامنه  الشعب فيحرك الحلم السودان ليخلق قوة معنوية للبناء وليس للتغيير فالتجربة الانقلابية وصلت نهايتها. الطريق لاعادة دور السودان في افريقيا والعالم العربييبدأ بالثقه في القوى الحية الشعبية وتحميلها المسؤلية والشراكة  في بناء الوطن بل العكس  الصحيح سيقود الى مسح اسم السودان من خارطة العالم المعاصرة وسيوجد كيانات ودويلات ومجتمعات منتاحرة تصبح خطرا دائما على الامن والسلم الدوليين.

Comments

Popular posts from this blog

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on Monday in a video clip to discuss the details of the case she is currently facing. She recorded the first video and audio statements about the scandalous video that she brings together with Khaled Youssef.Farouk detonated several surprises, on the sidelines of her summons to the Egyptian prosecution, that Khalid Youssef was a friend of her father years ago, when she was a young age, and then collected a love relationship with him when she grew up, and married him in secret with the knowledge of her parents and her father and brother because his social status was not allowed to declare marriage .Muna Farouk revealed that the video was filmed in a drunken state. She and her colleague Shima al-Hajj said that on the same day the video was filmed, she was at odds with Shima, and Khaled Yusuf repaired them and then drank alcohol.She confirmed that Youssef was the one who filmed the clips whil

الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي)-----------Khalid Babiker

• الجنس شعور فوضوي يتحكم في الذات والعقل . وله قوة ذاتية لا تتصالح إلا مع نفسها . هكذا قال أنصار المحلل الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي) أول طريق عبره الإنسان هو طريق الذكر . بعدها شهق وصرخ . تمرغ في الزيت المقدس . وجرب نشوة الأرغوس . عاجلا أم آجلا سيبحث عن هذا الطريق ( كالأسماك تعود إلى أرض ميلادها لتبيض وتموت ) . وسيعبره . سيعبره بحثا عن الديمومة . وسيشهق وسيضحك . لقد جاء إليه غريبا . سيظل بين جدرانه الدافئة غريبا . وحالما يدفع تلك الكائنات الحية الصغيرة المضطربة في الهاوية الملعونة سيخرج فقيرا مدحورا يشعر بخيانة ما ( ..... ) . لن ينسى الإنسان أبدا طريق الذكر الذي عبره في البدء . سيتذكره ليس بالذاكرة وإنما بالذكر . سيعود إليه بعد البلوغ أكثر شوقا وتولعا . ولن يدخل فيه بجميع بدنه كما فعل في تلك السنوات التي مضت وإنما سيدخل برأسه . بعد ذلك سيندفع غير مبال بالخطر والفضيحة والقانون والدين . الله هناك خلف الأشياء الصغيرة . خلف كل شهقة . كل صرخة مندفعا في الظلام كالثور في قاعة المسلخ . الله لا يوجد في الأشياء الكبيرة . في الشرانق . في المح . ينشق فمه . تن

Trusting Liar (#5) Leave a reply

Trusting Liar (#5) Leave a reply Gertruida is the first to recover.  “Klasie… ?” “Ag drop the pretence, Gertruida. You all call me ‘Liar’ behind my back, so why stop now? Might as well be on the same page, yes?” Liar’s face is flushed with anger; the muscles in his thin neck prominently bulging. “That diamond belongs to me. Hand it over.” “What are you doing? Put away the gun…” “No! This…,” Liar sweeps his one hand towards the horizon, “…is my place.  Mine!   I earned it! And you…you have no right to be here!” “Listen, Liar, we’re not the enemy. Whoever is looking for you with the aeroplane and the chopper….well, it isn’t us. In fact, we were worried about you and that’s why we followed you. We’re here to help, man!” Vetfaan’s voice is pleading as he takes a step closer to the distraught man. “Now, put down the gun and let’s chat about all this.” Liar hesitates, taken aback after clearly being convinced that the group  had hostile intentions. “I…I’m not sure I believe