Hatem Babiker Awad Al-Karim----Interim Period, US Sanctions, and International Terrorism Regulations-2-4
After the chanting
By Hatem Babiker Awad Al-Karim
Interim Period, US Sanctions, and International Terrorism Regulations-2-4
Stubborn facts proved that the salvation of the rescue was that the US sanctions had no effect, as it first claimed, was merely miserable propaganda, and the lifting of sanctions would not be "as simple as possible", as it had sought for two decades of "satisfactory" political behavior with the US side. The misconception of the original reasons for the sanctions led to miscalculations and positions that resulted in a performance that did not achieve in two decades only more sanctions and a limited partial lifting at the end of the term of President Barack Obama and then came President Donald Trump, the partial lifting of the sanctions.
Some believe that the issue of US sanctions is not central to the future of the Sudanese state. Therefore, we need to clarify that the US sanctions on Sudan have deprived Sudan over the past two decades of soft loans with regional and international organizations and some Arab countries, forcing the Sudanese government to deal with other forces to advance the national economy. Development processes to attract high-cost loans, which reflected the immediate impact on the budget deficit and a clear balance of payments in addition to the harsh impact of these loans on future generations obliged to pay principal and debt service. The impact of these debts also bear a negative burden on the benefits of resources available for development, leading to the inevitable cycle of continuous deterioration of the socio-economic conditions of all the people of Sudan.
The failure of the former regime's performance in the files of peace and US sanctions showed the regime's deficit in its obligations to pay its share in the budgets of international organizations and deprived it from attending conference events.
The US sanctions imposed by the political misconduct of the former regime are among the most severe and harsh types of sanctions applied to a country. The "uprooted" system failed to avoid its effects when it considered switching from the dollar to other currencies. Misreading the previous system of interdependence (the global banking system) with the United States because of the strength of its economy. For international banks, dealing with Sudan became a burden because of the fines imposed by the United States On some of the violating banks in this regard, there are evidence to reduce the following: fined ANB Bank ($ 80 million in 2005 and Amdercan-Express (55) million dollars in 2007 and E-Trade in 2012 were fined twice million dollars for failing to implement AML policies also issued an ultimatum to CitiBank and to HSBC in 2010 Sudan has been cut off from most US and European banks and most Gulf banks with significant dealings and interests with the United States, creating conditions for the collapse of the Sudanese banking system.
The transitional process must go in the path of peace, remove Sudan from the list of international sponsors of terrorism and lift the US sanctions because this is considered a possible gateway for reconciliation with the international community.
مابعد الهتاف
بقلم/حاتم بابكر عوض الكريم
الفترة الانتقالية والعقوبات الامريكية واللائحة الدولية للارهاب (2-4)
اثبتت الوقائع العنيدة ان تشدق الانقاذ بان العقوبات الامريكية ليس لها اثر كما ادعت اولا لم يكن الا مجرد دعاية بائسة ، كما ان رفع العقوبات لن يتم "بكبست ذر" كما سعت طوال عقودين من السلوك السياسي " الارضائي " مع الطرف الامريكي. الفهم الخاطىء للاسباب الاصلية للعقوبات قاد الى تقديرات ومواقف خاطئة نتج عنها اداء لم يحقق خلال عقدين سوى مزيد من العقوبات ورفع جزئي محدود في نهاية ولاية الرئيس باراك اوباما ثم جاء الرئيس دونالد ترامب فاقر الرفع الجزئي ، ولم يتغير اثر العقوبات.
يظن البعض ان قضية العقوبات الامريكية ليست مركزية في مستقبل الدولة السودانية لهذا نحتاج التوضيح ان العقوبات الامريكية على السودان قد حرمت السودان خلال العقدين الماضيين من القروض الميسرة مع المنظمات الاقليمية والدولية وبعض الدول العربية ، مما اضطر الحكومة السودانية التعامل مع قوى اخرى لتسير دفة الاقتصاد القومي ودفع عمليات التنمية لاستجلاب قروض ذات كلفة عالية، مما انعكس اثره الاني على عجز الموازنة واخلال واضح في ميزان المدفوعات علاوة اثر تلك القروض القاسي على الاجيال القادمة الملزمة بدفع اصل الدين وخدمة الدين. فاثر تلك الديون ايضا تحمل عبئا سالبا على فوائد الموارد المتاحة للتنمية مما يقود الى دورة حتمية من تدهور مستمر للاوضاع الاقتصادية الاجتماعية لكل اهل السودان.
اخفاق اداء النظام السابق في ملفي السلام والعقوبات الامريكية اظهر عجز النظام في التزاماته تجاه سداد حصته في ميزانيات المنظمات الدولية وحرمانه من حضور فعاليات المؤتمرات وببساطة فقد حرم النظام " المقتلع" السودان من تدفق العون الفني بكافة اشكاله باعتباره عضو فاعل ملتزم في المجتمع الدولي.
ان العقوبات الامريكية التي فرضها سوء السلوك السياسي للنظام السابق تعتبر من اشد واقسى انماط العقوبات المطبقة على دولة فقد اخرجت السودان من المجتمع الدولي وحرمته الاستفادة من ثمار العولمة الاقتصادية والمالية والانضمام لمنظمة التجارة الدولية. فشل النظام " المقتلع" من تفادي اثارها عندما فكر التحول من الدولار الى العملات الاخرى فسوء قراءة النظام السابق لترابط ( النظام المصرفي العالمي) مع الولايات المتحدة الامريكية بحكم قوة اقتصادها، بالنسبة للمصارف الدولية اصبح التعامل مع السودان يشكل عبئا لها بسبب الغرامات التي تفرضها الولايات المتحدة على بعض البنوك المخالفة وفي هذا الشأن هناك شواهد نحصرها اختزلا فيما يلي: تغريم بنك ANB (80(مليون دولار عام 2005 و Amdercan-Express(55) مليون دولار عام 2007 و E-Trade في عام 2012 تم تغريمها مرتين مليون دولار لفشلها في تطبيق سياساتAML.كما صدر انذار ل CitiBank و ل HSBC في عام 2010.من اجل هذا انقطعت صلة السودان بمعظم البنوك الامريكية والاوربية ومعظم البنوك الخليجية التي لها تعاملات ومصالح كبيرة مع الولايات المتحدة مما اوجد شروط انهيار النظام المصرفي السوداني.
العملية الانتقالية لابد ان تسير في طريق السلام ورفع اسم السودان من لائحة الدولية الراعية للارهاب ورفع العقوبان الامريكية لان ذلك يعتبر المدخل الممكن للتصالح مع المجتمع الدولي.
Comments
Post a Comment