Skip to main content

Sudan Graffiti Artist Honors Anti-Government Protest Victims

 
نتيجة بحث الصور عن ‪Sudan Graffiti Artist Honors Anti-Government Protest Victims‬‏
Sudan Graffiti Artist Honors Anti-Government Protest Victims
KHARTOUM — 
As Sudan's government seeks to quell months of anti-government protests that have left more than 50 people dead, a Sudanese graffiti artist is painting portraits of deceased demonstrators.
Sudanese graffiti artist Assil Diab lives in Qatar but earlier this year returned to the country of her birth.
Diab came to honor protesters who were killed in Sudan's months-long anti-government demonstrations.
"Initially I wanted to participate in the protests in Sudan," Diab said. "It took a long time for me to convince my parents to come to Sudan and participate in the revolution. And, once I got here, I heard a lot of stories about the martyrs. It was very emotional, and I just had to do something about it."
Diab began visiting families of protesters who were killed and painting their portraits as a memorial on the walls of the buildings where they once lived.
Relatives warmly welcomed Diab into their homes.
Abubakr Omer's 24-year-old son, Abdulazeem, was killed in January, allegedly shot by police during a protest.
He says Diab's painting has renewed the memory of Abdualazeem's becoming a martyr. Whenever he sees the painting, adds Omer, he feels like Abdulazeem is still here with them.
Diab also paints those killed in earlier protest clashes - such as Adiyla Mustafa's son, Musab, who was shot at age 26 during 2013 protests.
She says that when the painting was made, she wasn't there. When she saw it for the first time, she was surprised. It's a painful memory for her, says Mustafa.
At least 50 people have been killed in Sudan since protests broke out in late December over price hikes and shortages.
The demonstrations quickly morphed into calls for President Omar al-Bashir to leave power.
A pioneer of Sudan's modern art, Rashid Diab -- no relation -- says Assil Diab's work is empowering the protest movement.
He says that freedom of expression in painting is very important. It gives actual value to the revolutionary act, says Diab. It fuels the revolutionary act, increases its power, flame, and importance, he says. It creates the pillars of a future, civilized presence.
Diab's portraits of protest victims can be found in Khartoum and in Omdurman and Bahri, Sudan's other major cities.
At the street level, Diab says her graffiti spurs discussion about how unarmed protesters became casualties.
"And once I start painting in the street, people as well, the audience, they stop and ask," Diab said. "It connects me with the families and the families with the public and there's an immediate connection between everyone that walks past the art work."
As Diab prepared to leave Sudan this month, she visited the families of the victims and gave some of the portraits a touch up.
Diab says she hopes that on her next visit to Sudan, there will be fewer portraits for her to paint.
فنان الكتابة على الجدران في السودان يكرم ضحايا الاحتجاجات المناهضة للحكومة
الخرطوم -
بينما تسعى الحكومة السودانية إلى قمع أشهر من الاحتجاجات المناهضة للحكومة التي خلفت أكثر من 50 قتيلاً ، يرسم فنان الكتابة على الجدران السوداني صوراً للمتظاهرين المتوفين.
تعيش الفنانة السودانية الكتابة على الجدران أصيل دياب في قطر ولكن في وقت سابق من هذا العام عاد إلى بلد ميلادها.
جاء دياب لتكريم المتظاهرين الذين قُتلوا في مظاهرات مناهضة للحكومة استمرت عدة أشهر في السودان.
وقال دياب "في البداية أردت المشاركة في الاحتجاجات في السودان". "استغرق الأمر وقتًا طويلاً لإقناع والديّ بالقدوم إلى السودان والمشاركة في الثورة. وبمجرد وصولي إلى هنا ، سمعت الكثير من القصص عن الشهداء. لقد كانت عاطفية للغاية ، وكان عليّ أن أفعل فقط شيئا حيال ذلك."
بدأ دياب يزور عائلات المتظاهرين الذين قُتلوا ورسموا لوحاتهم كنصب تذكاري على جدران المباني التي كانوا يعيشون فيها من قبل.
رحب الأقارب بحرارة لدياب في منازلهم.
قُتل نجل أبو بكر عمر ، البالغ من العمر 24 عامًا ، عبد العظيم ، في يناير / كانون الثاني ، ويُزعم أن الشرطة أطلقت عليه النار أثناء احتجاج.
يقول إن لوحة دياب جددت ذكرى أن يصبح عبد العظيم شهيدًا. ويضيف عمر أنه كلما رأى اللوحة ، يبدو أن عبد العظيم لا يزال هنا معهم.
يرسم دياب أيضاً أولئك الذين قتلوا في اشتباكات احتجاج سابقة - مثل مصعب ابن عديلة مصطفى ، الذي أطلق عليه الرصاص في السادسة والعشرين من عمره خلال احتجاجات عام 2013.
تقول إنه عندما تم صنع اللوحة ، لم تكن هناك. عندما رأت ذلك لأول مرة ، فوجئت. يقول مصطفى إنها ذاكرة مؤلمة لها.
قُتل ما لا يقل عن 50 شخصًا في السودان منذ اندلاع الاحتجاجات في أواخر ديسمبر بسبب ارتفاع الأسعار ونقص الأسعار.
تحولت المظاهرات بسرعة إلى دعوات للرئيس عمر البشير لترك السلطة.
يقول رشيد دياب ، أحد رواد الفن السوداني الحديث - لا علاقة له - إن عمل أصيل دياب هو تمكين حركة الاحتجاج.
يقول إن حرية التعبير في الرسم مهمة للغاية. يقول دياب إنه يعطي قيمة فعلية للعمل الثوري. إنه يؤجج الفعل الثوري ، ويزيد من قوته ، لهب ، وأهميته ، كما يقول. يخلق أركان وجود حضاري في المستقبل.
يمكن العثور على صور دياب لضحايا الاحتجاج في الخرطوم وفي أم درمان وبري ، المدن الرئيسية الأخرى في السودان.
على مستوى الشارع ، تقول دياب إن كتاباتها تحفز النقاش حول كيف أصبح المتظاهرون العزل ضحايا.
وقال دياب "بمجرد أن أبدأ الرسم في الشارع ، الناس أيضًا ، الجمهور ، يتوقفون ويسألون". "إنه يربطني بالعائلات والأسر مع الجمهور ، وهناك علاقة مباشرة بين كل شخص يمشي عبر العمل الفني."
وبينما تستعد دياب لمغادرة السودان هذا الشهر ، زارت عائلات الضحايا وأعطت بعض الصور لمسة.

تقول دياب إنها تأمل في أن تكون هناك صور أقل لزيارتها في زيارتها المقبلة للسودان.

Comments

Popular posts from this blog

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on Monday in a video clip to discuss the details of the case she is currently facing. She recorded the first video and audio statements about the scandalous video that she brings together with Khaled Youssef.Farouk detonated several surprises, on the sidelines of her summons to the Egyptian prosecution, that Khalid Youssef was a friend of her father years ago, when she was a young age, and then collected a love relationship with him when she grew up, and married him in secret with the knowledge of her parents and her father and brother because his social status was not allowed to declare marriage .Muna Farouk revealed that the video was filmed in a drunken state. She and her colleague Shima al-Hajj said that on the same day the video was filmed, she was at odds with Shima, and Khaled Yusuf repaired them and then drank alcohol.She confirmed that Youssef was the one who filmed the clips whil

الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي)-----------Khalid Babiker

• الجنس شعور فوضوي يتحكم في الذات والعقل . وله قوة ذاتية لا تتصالح إلا مع نفسها . هكذا قال أنصار المحلل الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي) أول طريق عبره الإنسان هو طريق الذكر . بعدها شهق وصرخ . تمرغ في الزيت المقدس . وجرب نشوة الأرغوس . عاجلا أم آجلا سيبحث عن هذا الطريق ( كالأسماك تعود إلى أرض ميلادها لتبيض وتموت ) . وسيعبره . سيعبره بحثا عن الديمومة . وسيشهق وسيضحك . لقد جاء إليه غريبا . سيظل بين جدرانه الدافئة غريبا . وحالما يدفع تلك الكائنات الحية الصغيرة المضطربة في الهاوية الملعونة سيخرج فقيرا مدحورا يشعر بخيانة ما ( ..... ) . لن ينسى الإنسان أبدا طريق الذكر الذي عبره في البدء . سيتذكره ليس بالذاكرة وإنما بالذكر . سيعود إليه بعد البلوغ أكثر شوقا وتولعا . ولن يدخل فيه بجميع بدنه كما فعل في تلك السنوات التي مضت وإنما سيدخل برأسه . بعد ذلك سيندفع غير مبال بالخطر والفضيحة والقانون والدين . الله هناك خلف الأشياء الصغيرة . خلف كل شهقة . كل صرخة مندفعا في الظلام كالثور في قاعة المسلخ . الله لا يوجد في الأشياء الكبيرة . في الشرانق . في المح . ينشق فمه . تن

Trusting Liar (#5) Leave a reply

Trusting Liar (#5) Leave a reply Gertruida is the first to recover.  “Klasie… ?” “Ag drop the pretence, Gertruida. You all call me ‘Liar’ behind my back, so why stop now? Might as well be on the same page, yes?” Liar’s face is flushed with anger; the muscles in his thin neck prominently bulging. “That diamond belongs to me. Hand it over.” “What are you doing? Put away the gun…” “No! This…,” Liar sweeps his one hand towards the horizon, “…is my place.  Mine!   I earned it! And you…you have no right to be here!” “Listen, Liar, we’re not the enemy. Whoever is looking for you with the aeroplane and the chopper….well, it isn’t us. In fact, we were worried about you and that’s why we followed you. We’re here to help, man!” Vetfaan’s voice is pleading as he takes a step closer to the distraught man. “Now, put down the gun and let’s chat about all this.” Liar hesitates, taken aback after clearly being convinced that the group  had hostile intentions. “I…I’m not sure I believe