Skip to main content

By Shira Makin -The Iranian Film That Breaks the Taboo on Sexuality


By Shira Makin 
The Iranian Film That Breaks the Taboo on Sexuality
Ali Soozandeh’s animated work ‘Tehran Taboo,’ now debuting in the United States, harshly criticizes the oppression of women in the Islamic Republic and the hypocrisy that pervades society
Iranian director who boycotted Oscars wins: Trumps ban is 'inhumane'
Three young women and a young man from Iran embark on a journey of sexual freedom and happiness in their search for creative ways to overcome the restrictions of conservative Islamic society. Their journey, as described in the animated film “Tehran Taboo” which debuts in the United States on Wednesday, provides a rare glimpse into Iran's urban subculture.
A shot from the 2017 film 'Tehran Taboo.' Camino Filmverleih / ARP Select
The film lambastes not only the oppression of women in Iran but also the hypocrisy that pervades its society. It includes harsh scenes of public executions, sexual violence, animal abuse and suicide.
Its director, Ali Soozandeh, has already told interviewers that because of the film, his debut, he probably won’t be allowed to return to his country. He explained that he decided to use rotoscopic animation (real actors are filmed and later recreated via computer animation) after the Iranian censorship laws prevented him from filming in Tehran. 
“Tehran Taboo” centers around the attempts of three women to navigate the many religious prohibitions and social expectations. Pari is a prostitute taking care of her mute son and trying to divorce her husband, who is in prison. Sara, her neighbor, is pregnant after two miscarriages and is looking for work despite her husband’s objections. Donya is trying to raise money for an operation to “restore her virginity” in the run-up to her marriage, after fooling around with a man she met in a club. And Donya’s lover Babak, a young musician, is trying to raise the money for her operation.


The film was shown last May at Cannes and won for best international first feature at the Jerusalem Film Festival. According to the jury, “Tehran Taboo” brings us into a corrupt and unequal society through the eyes of marginal figures, but does not judge them.

In The Daily Beast, the critic complimented the film’s displaying of the double standards of the country’s political and religious oppression. For example, the movie opens with Pari agreeing to have sex with a taxi driver while her son is sitting in the back seat. While she is performing oral sex on him he sees his daughter walking down the street holding a man’s hand – and immediately is so overcome by fury that he crashes his taxi.
In another scene, Pari tries to convince a judge in an Islamic Revolutionary Court to sign her divorce papers – and he agrees on condition that she becomes his mistress.
The film was produced in Germany and Austria, and Soozandeh told The Dot and Line that the city “has its own look: the buildings, people, cars, clothes. It’s so special. You cannot fake it. So that is why we used animation.”
Soozandeh left Iran in 1995 and has been living in Germany ever since. He told The Huffington Post that he always asked himself “why is sexuality such a big taboo in Iran?” adding that he got the idea for the script after hearing a conversation between two young men on a train in Tehran about problems with relationships with Iranian women.
“One story was about a prostitute who was working with her child coming along which is what kind of kicked it off,” he said.
Soozandeh said his real ambition is to spur a cultural change in his homeland; he says the contradictory taboos in Iranian society proliferate in the absence of both the will and ability to discuss them in public.
“Film can’t give any answers but it can make the audience think,” he told The Huffington Post. “And that’s a start that will eventually help to change the society.”
Shira Makin
Haaretz Contributor
بقلم شيرا ماكين
الفيلم الإيراني الذي يكسر المحرمات الجنسية
عمل علي سوزنده "طهران المحرمات"، الذي بدأ الآن في الولايات المتحدة، ينتقد بشدة قهر المرأة في الجمهورية الإسلامية والنفاق الذي ينتشر في المجتمع
المخرج الإيراني الذي قاطع جوائز الأوسكار يفوز: ترومز الحظر هو "غير إنساني"
ثلاث شابات وشابة من إيران تسير في رحلة من الحرية الجنسية والسعادة في البحث عن طرق خلاقة للتغلب على القيود المفروضة على المجتمع الإسلامي المحافظ. تقدم رحلتهم، كما هو موضح في فيلم الرسوم المتحركة "طهران المحرمات" التي ظهرت في الولايات المتحدة يوم الاربعاء، لمحة نادرة في الثقافة الحضرية في إيران.
لقطة من فيلم 2017 "طهران المحرمات". كامينو فيلمفيرليه / أرب سيليكت
هذا الفيلم لا يقتصر على قمع النساء في إيران، بل أيضا النفاق الذي يمس مجتمعه. وهو يتضمن مشاهد قاسية لعمليات الإعدام العلني، والعنف الجنسي، وإساءة معاملة الحيوانات، والانتحار.
وكان مديرها علي سوزنده قد قال للمقابلات أنه بسبب الفيلم، لاول مرة، فإنه لن يسمح له بالعودة إلى بلده. وأوضح أنه قرر استخدام الرسوم المتحركة روتوسكوبيك (يتم تصوير الممثلين الحقيقيين وإعادة إنشائها لاحقا عن طريق الرسوم المتحركة الكمبيوتر) بعد أن منعته قوانين الرقابة الإيرانية من التصوير في طهران.
"طهران المحرمات" حول محاولات ثلاث نساء للتنقل في العديد من المحظورات الدينية والتوقعات الاجتماعية. باري هي عاهرة رعاية ابنها البكم ومحاولة الطلاق زوجها، الذي هو في السجن. سارة، جارتها، حامل بعد إجهاضين وتبحث عن عمل رغم اعتراض زوجها. وتحاول دونيا جمع الأموال من أجل عملية "استعادة عذريتها" في الفترة التي تسبق زواجها، بعد خداعها مع رجل قابلته في ناد. وتحاول باباك باباك، وهي موسيقة شابة، جمع المال اللازم لتشغيلها.


وقد عرض الفيلم في مايو الماضي في كان وفاز بأفضل فيلم دولي في مهرجان القدس السينمائي. ووفقا للجنة التحكيم، "طهران المحرمات" يجلبنا إلى مجتمع فاسد وغير متكافئ من خلال عيون الشخصيات الهامشية، ولكن لا يحكم عليهم.

وفي صحيفة ذي دايلي بيست، أثنى الناقد على عرض الفيلم للمعايير المزدوجة للاضطهاد السياسي والديني في البلاد. على سبيل المثال، يفتح الفيلم مع باري الموافقة على ممارسة الجنس مع سائق سيارة أجرة بينما ابنها يجلس في المقعد الخلفي. في حين أنها تمارس الجنس عن طريق الفم عليه يرى ابنته يسير في الشارع يحمل يد الرجل - وعلى الفور يتم التغلب عليها حتى الغضب أنه تعطل سيارته الأجرة.
في مشهد آخر، يحاول باري إقناع قاض في محكمة ثورية إسلامية بتوقيع أوراق طلاقها - ويوافق على شرط أن تصبح عشيقته.

تم إنتاج الفيلم في ألمانيا والنمسا، وقال سوزانده ل دوت آند لاين أن المدينة "لها نظرة خاصة بها: المباني والناس والسيارات والملابس. انها خاصة جدا. لا يمكنك وهمية. ولهذا السبب استخدمنا الرسوم المتحركة ".

غادر سوزانده إيران في عام 1995 وكان يعيش في ألمانيا منذ ذلك الحين. وقال ل هافينغتون بوست انه سأل نفسه دائما "لماذا الجنسية مثل هذا المحرم كبير في إيران؟" واضاف انه حصل على فكرة للنص بعد سماع محادثة بين اثنين من الشبان على متن قطار في طهران حول مشاكل في العلاقات مع الايرانية نساء.
"كانت قصة واحدة عن عاهرة كانت تعمل مع طفلها القادمة على طول أي نوع من طرد تشغيله".
وقال سوزانده ان طموحه الحقيقى هو تحفيز التغيير الثقافى فى وطنه. يقول إن المحظورات المتناقضة في المجتمع الإيراني تتكاثر في غياب الإرادة والقدرة على مناقشتها علنا.
وقال ل "هافينغتون بوست": "لا يمكن أن يعطي الفيلم أي إجابات ولكنه يمكن أن يجعل الجمهور يفكر". "وهذه بداية تساعد في نهاية المطاف على تغيير المجتمع".
شيرا ماكين

هآرتس مساهم

Comments

Popular posts from this blog

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on Monday in a video clip to discuss the details of the case she is currently facing. She recorded the first video and audio statements about the scandalous video that she brings together with Khaled Youssef.Farouk detonated several surprises, on the sidelines of her summons to the Egyptian prosecution, that Khalid Youssef was a friend of her father years ago, when she was a young age, and then collected a love relationship with him when she grew up, and married him in secret with the knowledge of her parents and her father and brother because his social status was not allowed to declare marriage .Muna Farouk revealed that the video was filmed in a drunken state. She and her colleague Shima al-Hajj said that on the same day the video was filmed, she was at odds with Shima, and Khaled Yusuf repaired them and then drank alcohol.She confirmed that Youssef was the one who filmed the clips whil

الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي)-----------Khalid Babiker

• الجنس شعور فوضوي يتحكم في الذات والعقل . وله قوة ذاتية لا تتصالح إلا مع نفسها . هكذا قال أنصار المحلل الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي) أول طريق عبره الإنسان هو طريق الذكر . بعدها شهق وصرخ . تمرغ في الزيت المقدس . وجرب نشوة الأرغوس . عاجلا أم آجلا سيبحث عن هذا الطريق ( كالأسماك تعود إلى أرض ميلادها لتبيض وتموت ) . وسيعبره . سيعبره بحثا عن الديمومة . وسيشهق وسيضحك . لقد جاء إليه غريبا . سيظل بين جدرانه الدافئة غريبا . وحالما يدفع تلك الكائنات الحية الصغيرة المضطربة في الهاوية الملعونة سيخرج فقيرا مدحورا يشعر بخيانة ما ( ..... ) . لن ينسى الإنسان أبدا طريق الذكر الذي عبره في البدء . سيتذكره ليس بالذاكرة وإنما بالذكر . سيعود إليه بعد البلوغ أكثر شوقا وتولعا . ولن يدخل فيه بجميع بدنه كما فعل في تلك السنوات التي مضت وإنما سيدخل برأسه . بعد ذلك سيندفع غير مبال بالخطر والفضيحة والقانون والدين . الله هناك خلف الأشياء الصغيرة . خلف كل شهقة . كل صرخة مندفعا في الظلام كالثور في قاعة المسلخ . الله لا يوجد في الأشياء الكبيرة . في الشرانق . في المح . ينشق فمه . تن

Trusting Liar (#5) Leave a reply

Trusting Liar (#5) Leave a reply Gertruida is the first to recover.  “Klasie… ?” “Ag drop the pretence, Gertruida. You all call me ‘Liar’ behind my back, so why stop now? Might as well be on the same page, yes?” Liar’s face is flushed with anger; the muscles in his thin neck prominently bulging. “That diamond belongs to me. Hand it over.” “What are you doing? Put away the gun…” “No! This…,” Liar sweeps his one hand towards the horizon, “…is my place.  Mine!   I earned it! And you…you have no right to be here!” “Listen, Liar, we’re not the enemy. Whoever is looking for you with the aeroplane and the chopper….well, it isn’t us. In fact, we were worried about you and that’s why we followed you. We’re here to help, man!” Vetfaan’s voice is pleading as he takes a step closer to the distraught man. “Now, put down the gun and let’s chat about all this.” Liar hesitates, taken aback after clearly being convinced that the group  had hostile intentions. “I…I’m not sure I believe