Sudanese people celebrate in the streets of Khartoum after ruling generals and protest leaders announced they have reached an agreement on July 6. (AP)
Sudan has a remarkable, unexpected second chance at popular rule
By Editorial Board
July 10, 2019
GIVEN HOW discouraging the situation in Sudan looked a few weeks ago, after a terrible massacre and uncertain end to three decades of despotism under President Omar Hassan al-Bashir, it is reassuring to see that democracy-seeking protesters and the military council have agreed on a power-sharing plan leading to eventual civilian control. Now, it appears at least possible that Sudan will have a chance at popular rule.
The power-sharing agreement provides for the creation of a sovereign council with 11 members, five of them civilians, five picked by the military and the 11th to be jointly designated. The council will rule for 21 months under a military leader, then 18 months under a civilian, before giving way to elections and a new government. If Sudan becomes a democracy little more than three years from now, it will be quite a remarkable achievement, particularly in these days when democracy seems to be in retreat elsewhere. Quite unexpectedly, the deal came together with help from Saudi Arabia, Egypt and the United Arab Emirates, which had seemed previously to be backing the military council, as well as pressure from the United States and Britain.
Looking ahead, it is vital all parties adhere to the agreement and not walk away. The military must not be tempted to break the deal during its 21 months and seize absolute power. This won’t be easy for security organizations that were pampered by Mr. Bashir.
Another question mark is the pledge in the agreement for an investigation into the June 3 crackdown. Demonstrators have put the death toll at 128, while the authorities have said 61, including some security personnel. Will the investigation be able to hold to account the Rapid Support Forces, a paramilitary organization that, witnesses said, rampaged on the streets and opened fire on protesters in an encampment outside army headquarters? The paramilitary leader, Gen. Mohamed Hamdan Dagalo, known by the nickname “Hemedti,” is second-ranking on the military council, and is known for his ruthless tactics.
In televised remarks over the weekend, the leader of the council, Gen. Abdel-Fattah Burhan, insisted that its members did not order the violence. “We trust that military council members had nothing to do with what happened in the sit-in dispersal,” he said. What’s needed is a penetrating and independent inquiry in which no one is excluded in such a preemptory fashion.
The Sudanese authorities also cut off mobile devices from the Internet last month, throwing Sudan into digital darkness and denying the opposition a vital means for galvanizing the population. If the power-sharing deal is to work, connectivity must be restored immediately.
Further stress will come as Sudan battles economic woes that provided the first spark for the unrest against Mr. Bashir. If the power-sharing deal holds, Sudan must be given a chance to rebuild with substantial economic aid and expertise from abroad.
لدى السودان فرصة ثانية ملحوظة وغير متوقعة للحكم الشعبي
بواسطة هيئة التحرير
10 يوليو 2019
أعطى كيف تثبط الوضع في السودان منذ بضعة أسابيع ، بعد مذبحة رهيبة ونهاية غير مؤكدة لثلاثة عقود من الاستبداد في عهد الرئيس عمر حسن البشير ، من المطمئن أن نرى أن المتظاهرين الباحثين عن الديمقراطية والمجلس العسكري قد وافقوا على خطة لتقاسم السلطة تؤدي إلى السيطرة المدنية في نهاية المطاف. الآن ، يبدو أنه من المحتمل على الأقل أن تتاح للسودان فرصة الحكم الشعبي.
ينص اتفاق تقاسم السلطة على إنشاء مجلس سيادي يتألف من 11 عضوًا ، خمسة منهم مدنيون ، وخمسة يختارهم الجيش و 11 يتم تعيينهم بشكل مشترك. سيحكم المجلس لمدة 21 شهرًا تحت قيادة قائد عسكري ، ثم 18 شهرًا تحت قيادة مدنية ، قبل أن يفسح المجال أمام الانتخابات وحكومة جديدة. إذا أصبح السودان دولة ديمقراطية بعد أكثر من ثلاث سنوات بقليل ، فسيكون ذلك إنجازًا رائعًا ، خاصة في هذه الأيام التي يبدو فيها أن الديمقراطية تتراجع في مكان آخر. بشكل غير متوقع تمامًا ، جاءت الصفقة بمساعدة من المملكة العربية السعودية ومصر والإمارات العربية المتحدة ، والتي بدت في السابق تدعم المجلس العسكري ، فضلاً عن ضغوط من الولايات المتحدة وبريطانيا.
إذا نظرنا إلى المستقبل ، فمن الأهمية بمكان أن تلتزم جميع الأطراف بالاتفاق ولا تمشي بعيدا. لا يجب إغراء الجيش بخرق الصفقة خلال 21 شهرًا والاستيلاء على السلطة المطلقة. لن يكون ذلك سهلاً على المؤسسات الأمنية التي دللها السيد البشير.
علامة استفهام أخرى هي التعهد في الاتفاق بإجراء تحقيق في حملة 3 يونيو. وقدر المتظاهرون عدد القتلى 128 ، بينما قالت السلطات 61 ، بما في ذلك بعض أفراد الأمن. هل سيكون التحقيق قادراً على مساءلة قوات الدعم السريع ، وهي منظمة شبه عسكرية ، كما قال الشهود ، انتشرت في الشوارع وفتحت النار على المتظاهرين في معسكر خارج مقر الجيش؟ يحتل القائد شبه العسكري ، الجنرال محمد حمدان دجالو ، المعروف باسم "حميدتي" ، المرتبة الثانية في المجلس العسكري ، وهو معروف بتكتيكاته القاسية.
في تصريحات متلفزة خلال عطلة نهاية الأسبوع ، أصر رئيس المجلس ، الجنرال عبد الفتاح برهان ، على أن أعضائه لم يأمروا بالعنف. وقال "نحن على ثقة من أن أعضاء المجلس العسكري لا علاقة لهم بما حدث في تفريق الاعتصام". ما نحتاج إليه هو تحقيق مستقل ومستغل لا يتم فيه استبعاد أي شخص بهذه الطريقة الاستباقية.
كما قامت السلطات السودانية بقطع الأجهزة المحمولة عن الإنترنت في الشهر الماضي ، فألقيت السودان في ظلام رقمي وحرمت المعارضة من الوسائل الحيوية لحشد السكان. إذا كانت صفقة مشاركة الطاقة تعمل ، يجب استعادة الاتصال على الفور.
سيأتي المزيد من الضغوط في الوقت الذي يكافح فيه السودان المشاكل الاقتصادية التي وفرت الشرارة الأولى للاضطرابات ضد السيد البشير. إذا صمد اتفاق تقاسم السلطة ، فيجب إعطاء السودان فرصة لإعادة البناء بمساعدة اقتصادية وخبرة كبيرة من الخارج.
Comments
Post a Comment