Ethiopia rejects UAE military base in Berbera#.
By Khaled Hassan Youssef
Musa Bihi Abdi, based in the separatist canton of Hargeisa, had announced his retreat from the construction of a military airport in the city of Berbera, while previously planned to establish a military airport, by Dubai Ports World!
Ethiopia is a partner in the sharing of the Somali port of Berbera, with both the canton and Dubai, and did not participate financially in the project, but it won its share due to security consideration because it protects the canton militarily and politically, as confirmed by official statements came in response to questions raised by some cantons .
It is known that Ethiopia does not allow any external military movement in Berbera, especially since the port is a transit station for its military imports, which is similar to the port of Djibouti, which in turn constitutes a major center for the passage of Ethiopian military imports. Ethiopian along 1977-1978.
Eritrea, which had previously been damaged during its 1998-2000 war with Ethiopia, has fought a conflict with Djibouti against that background and elsewhere. Currently, relations between Addis Ababa and Asmara are tepid.
For the UAE, its urgent desire to control the Red Sea and the Gulf of Aden economically and militarily led it to press Ethiopia and coordinate with Eritrea to instigate instability in its western border with Sudan after the Ethiopian initiative between Sudanese parties and the end of things to a destination that Abu Dhabi did not want.
On the sidelines of the marginalized demands of the east, the Asmara government intervened to create political troubles for Khartoum. In a parallel direction, Asmara would like to remove the power tools of Berbera and Djibouti from Addis Ababa by contributing to Ethiopia's turmoil.
To enable Eritrea's ports to play an alternative role to those of the Horn of Africa controlled by Ethiopia, Asmara is not satisfied with the oil pipeline that will link Ogaden, the Somali-controlled Ethiopia with Djibouti, and wants to end his destination to the port of Assab Eritrea.
Elsewhere, the UAE is working to pressure Sudan to give it a maritime foothold in the east of the country, and from that it works with Kizan National Congress and the regime in Asmara to provoke unrest in light of the politically unstable Sudanese scene.
Ethiopia is doubling the alternatives to the port of Djibouti, which represents the lung of the country's exports and imports, and is working to seize the ports of Somalia, including Berbera, which has long been present, which is an alternative to Djibouti in the event of a security turmoil there, or achieved Absolute Chinese control, whether by military or economic presence.
In light of the divergence of Ethiopian-Emirati interests, Berbera will continue to swing between them, as the divergence index confirmed the existence of a UAE military base, in the absence of Somali air or naval forces, whether separatist or ineffective force.
Meanwhile, Moussa Bihi Abdi's recent visit came as part of the UAE's trade-off to get more support for him, threatening rapprochement with China and its urgent need after failing to bet on the Southern Transitional Council and ending its expansion between Aden and Balhaf's supporters in Yemen.
Though Musa Bihi realizes that Ethiopia, the UAE and the United States, will not be satisfied with this, but with the personal passion for money, he is not embarrassed.
As for the Ethiopian government, it is currently not satisfied with its relations with the UAE, after Abu Dhabi slowed its support, especially as it suffers from severe economic and security crises, heading towards the collapse of the Ethiopian state, which in turn bet on the UAE and Saudi Arabia, which in turn have their economic and security crises.
Khaled Hassan Youssef
# إثيوبيا ترفض قاعدة عسكرية إماراتية في بربرة.
بقلم / خالد حسن يوسف
موسى بيحي عبدي القائم على الكانتون الانفصالي في هرجيسا، كان قد أعلن تراجعه عن بناء مطار عسكري في مدينة بربرة، في حين كان مقررا فيما مضى إنشاء مطار عسكري، من قبل شركة مؤانى دبي العالمية!
وإثيوبيا شريكة في محاصصة تقاسم ميناء بربرة الصومالي، مع كل من الكانتون وشركة دبي، ولم تشارك ماليا في المشروع، إلا أنها نالت حصتها بفعل إعتبار أمني لكونها تحمي الكانتون عسكريا وسياسيا، وذلك ما أكدته تصريحات رسمية جاءت كإجابة على تساؤلات طرحت من قبل بعض أعيان الكانتون.
والمعلوم أن إثيوبيا لا تسمح بأي تحرك عسكري خارجي في بربرة، خاصة وأن الميناء يمثل محطة مرور لوارداتها العسكرية، وهو على غرار ميناء جيبوتي والذي يشكل بدوره مركزا رئيسيا لمرور الواردات العسكرية الإثيوبية، والمفارقة أن جيبوتي لم تتحرج من القيام بذلك حتى في ظل الحرب الصومالية-الإثيوبية على امتداد ١٩٧٧-١٩٧٨.
واريتيريا التي كانت قد تضررت من قبل ذلك الإستخدام أثناء حربها مع إثيوبيا ما بين ١٩٩٨-٢٠٠٠، خاضت صراع مع جيبوتي على تلك الخلفية وغيرها، وحاليا فإن العلاقات بين أديس أبابا واسمرا يشوبها الفتور.
وبالنسبة للإمارات فإن رغبتها الملحة لسيطرة على مؤانى البحر الأحمر وخليج عدن اقتصاديا وعسكريا، دفعتها إلى أن تضغط على إثيوبيا والتنسيق مع اريتيريا، لإثارة عدم الاستقرارفي حدودها الغربية مع السودان وذلك بعد حدوث المبادرة الإثيوبية ما بين الفرقاء السودانيين وانتهاء الأمور نحو وجهة لم ترغب بها أبوظبي.
وعلى هامش مطالب الشرق المهمش تدخلت حكومة اسمرا لتخلق بالوكالة متاعب سياسية للخرطوم، وفي إتجاه موازي ترغب أسمرا أن تنزع أدوات القوة المتمثلة بمؤانى بربرة وجيبوتي، من أديس أبابا، وذلك من خلال المساهمة في إضطراب إثيوبيا.
ولأجل تمكين مؤانى اريتيريا في دور بديل لمؤانى القرن الافريقي الخاضعة لإثيوبيا، لاسيما وأن أسمرا ليست محل رضى على خط أنابيب النفط الذي سيربط بين اوجادين الصومالي الخاضع لإثيوبيا مع جيبوتي، وترغب أن تنتهي وجهته نحو ميناء عصب الاريتيري.
وفي إتجاه آخر تعمل الإمارات بضغط على السودان لكي يمنحها مؤطى قدم بحري في شرق البلاد، وانطلاقا من ذلك تعمل مع كيزان المؤتمر الوطني والنظام في أسمرا لأجل إثارة القلاقل في ظل المشهد السوداني الغير مستقر سياسيا.
في حين تعمل إثيوبيا على مضاعفة البدائل لميناء جيبوتي والذي يمثل الرئة لصادرات وواردات البلاد، وفي إطار ذلك تعمل لتضع يدها على مؤانى الصومال، بما في ذلك بربرة الذي تتواجده فيه منذ فترة طويلة، والذي يمثل البديل لجيبوتي في حال احتدام إضطراب أمني فيها، أو تحقق سيطرة صينية مطلقة عليها، أكان بفعل التواجد العسكري أو الاقتصادي.
وفي ظل تباين المصالح الإثيوبية- الإماراتية، فإن بربرة ستظل تتأرجح ما بينهما، كما أكد مؤشر التباين على وجود قاعدة عسكرية إماراتية، وذلك في واقع غياب قوات جوية أو بحرية صومالية وإن كانت انفصالية أو قوة غير فاعلة.
بينما جاءت زيارة موسى بيحي عبدي، الأخيرة في إطار مقايضة الإمارات للحصول على مزيد من دعمها له والتلويح بالتقارب مع الصين وحاجتها الملحة بعد اخفاقها في المراهنة على المجلس الانتقالي الجنوبي، وانتهاء تمددها ما بين مؤانى عدن وبلحاف في اليمن.
ورغم أن موسى بيحي يدرك أن إثيوبيا،الإمارات والولايات المتحدة، لن يرضوا بذلك، إلا أنه في ظل الشغف الشخصي لحنع المال والمعروف عنه، فإنه لا يجد حرجا في ذلك التلويح.
وبالنسبة للحكومة الإثيوبية فحاليا ليست على رضى بشأن علاقاتها مع الامارات، وذلك بعد تباطى أبوظبي في دعمها، وخاصة وأنها تعاني من أزمات اقتصادية وأمنية حادة، تتجه نحو إنهيار الدولة الإثيوبية، التي راهنت بدورها على الامارات والسعودية اللتان بدورهما لديهم ازماتهم الاقتصادية والأمنية.
خالد حسن يوسف
Comments
Post a Comment