The stages of prose narration before the emergence of the novel
Hatem Babiker Awad Al-Karim
The prose narration went through several stages before the novel, which we summarize as follows:
First: Medieval period (1100-1500)
In this, novels emerged in the tales of the equestrian writings that characterized the literary narration of European medievalism, despite its romantic character and highlighting the qualities of heroism, with a tendency to themes of love and wisdom. The writings of that period are mostly in French, English, Italian and German. The writings of this prose period began to turn toward the novel when narrative literature became a jazz, after these writings linked popular stories and gripping dates as comic literature emerged as the romantics reformulated myths, traditional folk tales and history. Here the reasons for the fame that Miguel de Cervantes attained in his novel "Don Quixote" (1605) stand out. The novel is part of the European oral culture that narrates stories and humorous tales designed to guide and preach on the escaping novel "Ten People", "Six Women and Three Men", and the novel "Fleeing the Black Death - Escape from Florence to the Hills).
Second: The Renaissance period (1500-1700)
In the early sixteenth century there was no distinction between history and fiction. The William Cuxton edition of Thomas Monory Lumut Darthier was sold as a true history, although the story shows many facts and magical incidents outside the facts of the historical context. Sir John Mandeville's voyages that were circulated in the eighteenth century were full of natural wonders such as (the Sudanese) who use their limbs as umbrellas against the desert sun (both works are fictional).
The invention of printing contributed to separating history from fiction, because print created a new market for relatively cheap entertainment and knowledge in the form of romantic books. Once printed books became affordable, literary production expanded in the seventeenth and eighteenth centuries, and folk literature, children's literature, folk tales, children's songs, and fictional and poetic pamphlets emerged.
مراحل السرد النثري ما قبل ظهور الرواية
بقلم / حاتم بابكر عوض الكريم
مر السرد النثري قبل الرواية بعدة مراحل نختزلها فيما يلي :
اولا: فترة القرون الوسطى ( 1100 -1500 )
في هذه برزت الرويات في حكايات كتابات الفروسية التي ميزت السرد الادبي للقرواوسطية الاوربية رغم اتسامها بالطابع الرومانسي وابراز صفات البطولة مع الميل الى موضوعات الحب والحكمة. فكتابات تلك الفترة معظمها باللغات الفرنسية والانجليزية والايطالية والالمانية. فكتابات تلك الفترة النثرية اخذت تتجه نحو الرواية حين اصبح الادب السردي جازبا بعد ربطت تلك الكتابات بين القصص الشعبية والتواريخ الجازبة كما ظهر الادب الساخر الهزلي حيث اعاد الرومانسيون صياغة الاساطير والحكايات التقليدية الشعبية والواريخ . هنا تبرز اسباب الشهرة التي نالها ميجيل دي سرفانتيس بروايته " دون كشوت" ( 1605 ). الرواية جزء من الثقافة الشفوية الاوربية التي تسرد القصص والحكايات الفكاهية المصممة لاستخدام الارشاد والوعظ على نجو رواية " عشرة اشخاص" ورواية " ست نساء وثلاث رجال" ورواية " الفارين من الموت الاسود - الهروب من فلورنسا الى التلال).
ثانيا: فترة النهضة ( 1500-1700 )
في اوئل القرن السادس عشر لم يكن هناك تميز بين التاريخ والخيال فقد تم بيع طبعة ويليام كاكستون من توماس مونوري لوموت دارثر كتاريخ حقيقي رغم ان القصة تظهر فيها العديد من الوقائع والحوادث السحرية الخارجة عن وقائع السياق التاريخي. رحلات السير جون ماندفيل التي تم تداولها في القرن الثامن عشر كانت مليئة بالعجائب الطبيعية مثل ( السودانيون) الذين يستخدمون اطرافهم كمظلات ضد شمس الصحراء.( كلا العملين خيالين).
ساهم اختراع الطباعة في فصل التاريخ عن الخيال ذلك لان الطباعة خلقت سوقا جديدا للترفيه والمعرفة الرخيصتين نسبيا في شكل كتب رومانسية. بمجرد ان اصبحت الكتب المطبوعة ميسورة التكلفة اتسع الانتاج الادبي في القرنين السابع عشر والثامن عشر فنشأ الادب الشعبي وادب الاطفال والحكايات الشعبية واغاني الاطفال والكتيبات القصصية والشعرية.
Hatem Babiker Awad Al-Karim
The prose narration went through several stages before the novel, which we summarize as follows:
First: Medieval period (1100-1500)
In this, novels emerged in the tales of the equestrian writings that characterized the literary narration of European medievalism, despite its romantic character and highlighting the qualities of heroism, with a tendency to themes of love and wisdom. The writings of that period are mostly in French, English, Italian and German. The writings of this prose period began to turn toward the novel when narrative literature became a jazz, after these writings linked popular stories and gripping dates as comic literature emerged as the romantics reformulated myths, traditional folk tales and history. Here the reasons for the fame that Miguel de Cervantes attained in his novel "Don Quixote" (1605) stand out. The novel is part of the European oral culture that narrates stories and humorous tales designed to guide and preach on the escaping novel "Ten People", "Six Women and Three Men", and the novel "Fleeing the Black Death - Escape from Florence to the Hills).
Second: The Renaissance period (1500-1700)
In the early sixteenth century there was no distinction between history and fiction. The William Cuxton edition of Thomas Monory Lumut Darthier was sold as a true history, although the story shows many facts and magical incidents outside the facts of the historical context. Sir John Mandeville's voyages that were circulated in the eighteenth century were full of natural wonders such as (the Sudanese) who use their limbs as umbrellas against the desert sun (both works are fictional).
The invention of printing contributed to separating history from fiction, because print created a new market for relatively cheap entertainment and knowledge in the form of romantic books. Once printed books became affordable, literary production expanded in the seventeenth and eighteenth centuries, and folk literature, children's literature, folk tales, children's songs, and fictional and poetic pamphlets emerged.
مراحل السرد النثري ما قبل ظهور الرواية
بقلم / حاتم بابكر عوض الكريم
مر السرد النثري قبل الرواية بعدة مراحل نختزلها فيما يلي :
اولا: فترة القرون الوسطى ( 1100 -1500 )
في هذه برزت الرويات في حكايات كتابات الفروسية التي ميزت السرد الادبي للقرواوسطية الاوربية رغم اتسامها بالطابع الرومانسي وابراز صفات البطولة مع الميل الى موضوعات الحب والحكمة. فكتابات تلك الفترة معظمها باللغات الفرنسية والانجليزية والايطالية والالمانية. فكتابات تلك الفترة النثرية اخذت تتجه نحو الرواية حين اصبح الادب السردي جازبا بعد ربطت تلك الكتابات بين القصص الشعبية والتواريخ الجازبة كما ظهر الادب الساخر الهزلي حيث اعاد الرومانسيون صياغة الاساطير والحكايات التقليدية الشعبية والواريخ . هنا تبرز اسباب الشهرة التي نالها ميجيل دي سرفانتيس بروايته " دون كشوت" ( 1605 ). الرواية جزء من الثقافة الشفوية الاوربية التي تسرد القصص والحكايات الفكاهية المصممة لاستخدام الارشاد والوعظ على نجو رواية " عشرة اشخاص" ورواية " ست نساء وثلاث رجال" ورواية " الفارين من الموت الاسود - الهروب من فلورنسا الى التلال).
ثانيا: فترة النهضة ( 1500-1700 )
في اوئل القرن السادس عشر لم يكن هناك تميز بين التاريخ والخيال فقد تم بيع طبعة ويليام كاكستون من توماس مونوري لوموت دارثر كتاريخ حقيقي رغم ان القصة تظهر فيها العديد من الوقائع والحوادث السحرية الخارجة عن وقائع السياق التاريخي. رحلات السير جون ماندفيل التي تم تداولها في القرن الثامن عشر كانت مليئة بالعجائب الطبيعية مثل ( السودانيون) الذين يستخدمون اطرافهم كمظلات ضد شمس الصحراء.( كلا العملين خيالين).
ساهم اختراع الطباعة في فصل التاريخ عن الخيال ذلك لان الطباعة خلقت سوقا جديدا للترفيه والمعرفة الرخيصتين نسبيا في شكل كتب رومانسية. بمجرد ان اصبحت الكتب المطبوعة ميسورة التكلفة اتسع الانتاج الادبي في القرنين السابع عشر والثامن عشر فنشأ الادب الشعبي وادب الاطفال والحكايات الشعبية واغاني الاطفال والكتيبات القصصية والشعرية.
Comments
Post a Comment