التخطي إلى المحتوى الرئيسي

المفكر العالمي د.حسن الترابي dr.Hassan Al-Turabi------ المدخل التوحيدي لتفسير القرآن

المدخل التوحيدي لتفسير القرآن
إن خير اتصال بالقرآن هو التفسير التوحيدي الذي يتم عبر أصول هذه الوحدة الشاملة، وحدة الله المطلقة التي لا تتعرض لشبهة، ووحدة كلامها التامة التي لا يعتريها اختلاف، ووحدة القرآن محفوظاً لا يُحر ف ولا يُضَيع كسالف الكتب. ثم وحدة الإنسان في فطرته وحواسه بالخلق الموحد في الكون والبشر، ووحدة حياة الإنسان عبر ظروف و صروف المكان والزمان ووحدة الغيب والشهادة، ووحدة الرسل و الرسالات والكتب ووحدة هدى الدين مهما تقلب الإنسان بين فتنة النسيان والذكرى أو الهوى والهدى ووحدة المصير والرجعى إلى الله.
فالتفسير التوحيدي اجتهاد تحركه العظة والعبرة بما سلف في التراث الإسلامي، استدراكاً للقصور الذي غلب كثيراً، وللتـقادم الذي وقع عامة، فغمت بذلك الوحدة في فهم القرآن قواماً لحياة الإنسان. ومهما حفظ نص القرآن في الكتب والقلوب، فالإنسان عرضة لأن يتـقدم أحياناً نحو القرآن بزاوية خاصة من زوايا التوحيد، ينفعل بها وينحصر حولها بما خصه الله من ابتلاء وبيئة وثقافة وكسب، ولذلك إنما تبدو العلة في كثير من مناهج التفسير المعهودة من حيث إنها فرطت في توحيد كلمات القرآن و آيه وسوره وتوحيد أصواته ومعانيه، إلى سالف التدين التأريخي ثم إلى واقع الخطاب المستمر منذ عهد التنزيل أبداً إلى حاضر حياة المسلمين والناس في الأرض وتوحيد أحكام شرعه وتكاليفه للإنسان مع أحكام قدره في الطبيعة، وتوحيد حقائق الغيب فيه إلى حق عالم الشهادة. و عموماً تعبئة كل معارف الإنسان وعلومه ومشاعره وتجاربه معاً نحو الاتحاد مع القرآن والقربى من الله.

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

The Eritrean news is a glimpse of the history of the Popular Front for the Liberation of Eritrea

Popular Front: Hezbawe Genbar
Ahmed Omar Sheikh: Ahmed Ome Sheikh
The Popular Front is a historical and progressive extension of the evolution of the Eritrean revolution and the first forms of rebellion against the Eritrean man against the various forms of aggression and domination of his land and existence, the emergence of the common struggle of the "nine ethnic groups", the growing desire and efforts to "liberate" And the expulsion of the "colonizers" from it through their various palaces and colors (Ottoman / Italian / British), as well as
(The emperor / Healy Silassie feudalism, Colonel / Mencisto Hilly Mariam Social in Ethiopia, and the global and regional forces supporting them), and to the establishment of the Eritrean Liberation Movement and its "Seven Cells" In the political / era of the end of the "fifties" of the last century, to launch the product of this awareness and framing the Eritrean armed struggle and the first shot af…

# Ambassador of Arabic Culture-------Ali Naib.

Ali Naib.
Hishtaq Today we know that we love the # of ___ Ahmed I do not have words to express my admiration for the writings of Ahmed and I know no matter what we wrote about the letters will not meet his right enough to be distinguished in many fields of Eritrean culture Ahmed Kent and I still see him as an ambassador of the Arabic language and representative of Eritrean culture at home and abroad I am a fan Ahmed's writings are always sparkling and happy with his presence and presence among us in the sites of communication, despite his preoccupation, did not prevent us from appearing to make every expatriate away from his family and homeland, and I am among them that the homeland is safe and safe and well known for our brilliant creative poet Ahmed Omar Sheikh, a loving and loving man of the country I have never seen a reddening D on any personality criticizing his personality with the method of some non-literary and this is indicative of the culture of Ahmed and respect for all…

The psychology of religious extremism ----- Hossam Abdel Hussein

The psychology of religious extremism
Hossam Abdel Hussein
The doctrine of man defines the treatment in real behavior, whether positive or negative, and extremist religious thought is now rooted in the world, especially in the Middle East and Europe, especially in the heavenly religions (beyond nature) of Christianity and Islam, which means the intolerance of a person or group Religion or doctrine in a given religion, and extremism may be positive in the acceptance of full or negative in the direction of total rejection, and is the limit of moderation in the middle distance between them, it is a closed method of thinking characterized by the inability to accept any beliefs differ from the beliefs of the person or group or tolerance
Religious extremism has its manifestations in the lack of science and failure in life, the inability to progress and creativity, the intolerance of opinion and the non-recognition of the other opinion, especially in matters of judgment, with absolute hatred of…