التخطي إلى المحتوى الرئيسي

Yedjowk Agwet‎--------‏ --------الى: ماليا النور

ربما تحتوي الصورة على: ‏‏شخص واحد‏، و‏‏يبتسم‏، و‏‏لقطة قريبة‏‏‏‏الى: ماليا النور
فكرت بابتدار الرسالة بكلمة "افتقدك" كما جرت العادة. لكن بما انني اكتبُ إليك، انتِ الرافضة لسطوة الحُضور الفيزيائي عبر اصرارك الجميل لاستباحة مخيلتي كيفما شئتِ، فساتعمد تفادي المقدمات المُملة.
يُقال ان المرء عدو لما يجهل. وبما انني جاهل تقريبًا، ولا املك سوى حُبي الجُم للأدب، ساكتب لكِ عن الأدب دائماً. وافترض بالطبع معرفتكِ بالأدب، لانني لا اريدُ تعريفها (أكره التعريفات والسعي المهموم للبشر لسجن مفهومٍ مرواغ و ثائر كالأدب في قلاع اللُغة الصارمة). أريد ان اخبركِ، لما كل هذا الحب المتطرف للأدب.
طالما مجدت على مدار السنوات، كل ما هو مُختلف (مهما يكن معنى كلمة الإختلاف) وشاذ. أول ما جذبني للأدب، لغُته غير المألوفة De-familiarized التى تضفي سحر ومعني للظاهرة البائسة المسمى الحياة. لغُته [الغريبة]، وهي نتاج [عُنف مُنظم ومتعمد ضد اللغة العادية] بتعبير علم الالسنيات، تمردها على لغة العوام، اللغة العادية [بكل ما تحمل كلمة عادية من دلالات غير عادية] كانت ولا زالت مصدر حبي العظيم - حتى الآن. ولا انسى ايضا افتتاني بامر آخر اكثر غرابة في لغته، اعني امكانيته لدفعي دائما لعلاقة اكثر حميمية مع الحياة رغم البؤس، وصعوبة توقع نتائجها.
عزيزتي ماليا. طالما عجزت عن سبر اغوار النفس البشرية، جنوحها الفطري وتفانيها العظيم في ممارسة [التبييش و الخستكة] بتعمد أحيانا لقتل الأمل والجمال!
دائما ما أجدني في وضع حرج من سلوك البعض تجاه الأدب. مثلاً، لماذا الإصرار على تأويل النصوص باستصحاب تجاربنا و مخاوفنا في الحياة؟! ألا يمكننا الوقوف على مسافة مقدرة بعيداً عن النص اثناء القراء لضمان تأويلا محايد [رغم ان الحياد نوع من التحييز ضد التحييز]؟ لماذا تتحول عملية قراءة النص لإعادة كتابة النص بوعي او دونه؟ وماذا عن احكامنا الفنية والجمالية للنص، هل تصلح للأجيال القادمة؟ ام انهم ايضا بحاجة لقراءة [إعادة كتابة] تخصهم؟ وبالتالي تأويل مُختلف على ضوء تجاربهم و مخاوفهم! ان كانت الإجابة بنعم لسوء الحظ، هل يعني هذا يا عزيزتي ان [فاوست] للعظيم دائماً غوته، اول فتنة أدبية لك، فاوست الذي عقد اتفاقًا مع الشيطان شخصياً من أجل المعرفة المطلقة والتمتع بالملذات الدنيوية، و وهب روحه في المقابل، قد يصير نبياً للقراء الجدد؟!

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

The Eritrean news is a glimpse of the history of the Popular Front for the Liberation of Eritrea

Popular Front: Hezbawe Genbar
Ahmed Omar Sheikh: Ahmed Ome Sheikh
The Popular Front is a historical and progressive extension of the evolution of the Eritrean revolution and the first forms of rebellion against the Eritrean man against the various forms of aggression and domination of his land and existence, the emergence of the common struggle of the "nine ethnic groups", the growing desire and efforts to "liberate" And the expulsion of the "colonizers" from it through their various palaces and colors (Ottoman / Italian / British), as well as
(The emperor / Healy Silassie feudalism, Colonel / Mencisto Hilly Mariam Social in Ethiopia, and the global and regional forces supporting them), and to the establishment of the Eritrean Liberation Movement and its "Seven Cells" In the political / era of the end of the "fifties" of the last century, to launch the product of this awareness and framing the Eritrean armed struggle and the first shot af…

# Ambassador of Arabic Culture-------Ali Naib.

Ali Naib.
Hishtaq Today we know that we love the # of ___ Ahmed I do not have words to express my admiration for the writings of Ahmed and I know no matter what we wrote about the letters will not meet his right enough to be distinguished in many fields of Eritrean culture Ahmed Kent and I still see him as an ambassador of the Arabic language and representative of Eritrean culture at home and abroad I am a fan Ahmed's writings are always sparkling and happy with his presence and presence among us in the sites of communication, despite his preoccupation, did not prevent us from appearing to make every expatriate away from his family and homeland, and I am among them that the homeland is safe and safe and well known for our brilliant creative poet Ahmed Omar Sheikh, a loving and loving man of the country I have never seen a reddening D on any personality criticizing his personality with the method of some non-literary and this is indicative of the culture of Ahmed and respect for all…

The psychology of religious extremism ----- Hossam Abdel Hussein

The psychology of religious extremism
Hossam Abdel Hussein
The doctrine of man defines the treatment in real behavior, whether positive or negative, and extremist religious thought is now rooted in the world, especially in the Middle East and Europe, especially in the heavenly religions (beyond nature) of Christianity and Islam, which means the intolerance of a person or group Religion or doctrine in a given religion, and extremism may be positive in the acceptance of full or negative in the direction of total rejection, and is the limit of moderation in the middle distance between them, it is a closed method of thinking characterized by the inability to accept any beliefs differ from the beliefs of the person or group or tolerance
Religious extremism has its manifestations in the lack of science and failure in life, the inability to progress and creativity, the intolerance of opinion and the non-recognition of the other opinion, especially in matters of judgment, with absolute hatred of…