intellectual globalization
Editing / Hatem Babiker Awad Al-Karim
Globalization is broader than being limited to some topics, issues and aspects, including capitalism, liberalism, modernity, and others, so it is difficult to define its content, scope, dimensions and depth of impact. The reality created by globalization can be expressed in the global messaging market that contains everything. Globalization is a container that contains different goods, in an active market, in which every person chooses what he wants and what he tends to, so it is natural for competition to be dominant, as lust attracts new dealers in addition to dealers specialized in it. , The competition remains fierce. Capitalism has become a global system that promotes the marching Western culture. Democracy has become a sought-after commodity at the global level, which highlights its preference for other models of state building and power management. The climate of globalization is dominated by intense competition, although it works in favor of the strong at the expense of the weak. In the past decades, we find the production of developing countries in all economic, political, cultural and other fields diminishing in front of the Western world (Europe and the United States). Mighty rule. Presence in the globalized world system primarily requires an economic presence, and an unlimited maximization of production. This is why we are witnessing the rise of China to compete for the international leadership position in the global economy thanks to its economic superiority.
Intellectual globalization is a manifestation of transformations. Intellectual globalization is the increasing and interconnected expansion of the means of communication of ideas within global standards. Theories and schools of thought become models of global dimensions for solving major and minor problems. Globalization, by virtue of its use of scientific and technological development, is working to expand the circle of influence and influence between ideas at the global level, so the intellectual arena becomes a global market for ideas, opinions, concepts and perceptions. Very remote and vast geography. The process of influence and influence, which was stimulated by globalization, has internal intellectual dimensions in the coherent intellectual system and externally, beyond the influences of the traditional intellectual system, highlighting the features of schools and intellectual theories and their advantages in comparison with other schools and theories. The “global market of thought” created by the reality of scientific and technological development, achieved flexibility in theories and schools of thought, so the perceptions expanded to solve one dilemma outside the frameworks and formulations of ideology. worldwide. The practical path that they follow in their places falls under the influence of this type of thinking. This reality necessarily leads to competition. This is why it is imperative to discuss the approach of schools and theories of thought worldwide, their position on globalization and their concept of globalization from an intellectual perspective. There is no easy, simple result of intellectual competition in the light of globalization. Facts are fluid and flexible in a state of constant change, with no permanent win or defeat. Thought may dominate due to specific conditional factors and circumstances and circumstantial transformations. With the end of those factors and conditionals, the transformation and change that affect the collective public opinion occurs. It is possible that the one that reached the height of its prosperity returns to oscillation and decay and vice versa as well. This supports the fall of liberalism and Marxism in the twentieth century. Ideas that are able to market themselves and highlight their preferential features are dominant. National political thought is undoubtedly within the circle of intellectual competition in the light of globalization.
العولمة الفكرية
تحرير/حاتم بابكر عوض الكريم
العولمة اوسع من تحصر في بعض الموضوعات والقضايا والجوانب كاراسمالية، الليبرالية ، الحداثة ، وغيرها ، لذلك يصعب تحديد مضمونها ونطاقها وابعادها وعمق تاثيرها. فالواقع الذي خلقته العولمة ، يمكن التعبير عنه بسوق الرسائل العالمية التي تحوي كل شىء ، فالعولمة اناء يحوي بضائع مختلفة ، في سوق فاعلة، كل انسان يختار فيها مايشاء وما يميل اليه، فالطبيعي ان تكون المنافسة هي المسيطرة ، فشهوة تجزب متعاملين جدد اضافة للمتعاملين المتخصصين بها ، تظل المنافسة محتدمة، فالراسمالية صارت نظاما عالميا، تروج للثقافة الغربية المسيرة، فاصبحت الديمقراطية بضاعة مطلوبة على المستوى العالمي مما ابرز افضليتها لسائر نماذج بناء الدولة وادارة السلطة. مناخ العولمة تسوده المنافسة الحادة رغم انه يعمل لصالح الاقوياء على حساب الضعفاء. ففي العقود الماضية ، نجد انتاج الدول النامية في جميع المجالات الاقتصادية والسياسية والثقافية وغيرها يتضائل امام العالم الغربي( اوربا والولايات المتحدة) فالدول النامية ظلت سوقا للانتاج الغربي، وشيئا فشىء اخذت الاوضاع في الدول النامية لونا تراجيديا مركبا يتارجح بين الاضطراب وعدم الاستقرار ، فساد الانهيار الاقتصادي وتحكم الاقوياء. فالحضور في النظام العالمي المعولم يحتاج بالدرجة الاولى حضورا اقتصادي، وتعظيم لامحدود للانتاج ، لهذا نشهد صعود الصين للمنافسة على المركز القيادي الدولي في الاقتصاد العالمي بفضل تفوقها الاقتصادي.
العولمة الفكرية مظهر من مظاهر التحولات ، فالعولمة الفكرية هي عبارة عن الاتساع المتزايد والمترابط لوسائل اتصال الافكار ضمن المقاييس العالمية. فالنظريات والمدارس الفكرية تصبح نماذج ذات ابعاد عالمية لحل المشاكل الكبرى والصغرى. فالعولمة بحكم توظيفها للتطور العلمي التكنولوجي تعمل على توسيع دائرة التاثير والتاثر بين الافكار على المستوى العالمي، فتصبح الساحة الفكرية سوق عالمية للافكار والاراء والمفاهيم والتصورات ، ففي ظل العولمة تتضاعف حركة انتقال الافكار فتعمل وسائل الاتصال والتواصل الجماهيري على تغيير الافكار واعادة تشكيل المفاهيم وتنظيم القيم في بقاع جغرافية شديدة البعد والاتساع. فعملية التاثير والتاثر التي حركتها العولمة لها ابعاد فكرية داخلية في المنظومة الفكرية المتماسكة وخارجية ابعد من تاثيرات المنظومة الفكرية التقليدية فتبرز سمات المدراس والنظريات الفكرية وماتمتلكه من مزايا بالقياس مع المدارس والنظريات الاخرى. " سوق الفكر العالمي" الذي خلقه واقع التطور العلمي التكنولوجي ، حقق مرونة في النظريات والمدارس الفكرية ، فاتسعت التصورات لحل معضلة واحدة خارج اطر وصياغ الايديولجيا ، فقد انفتح الباب لعولمة التفكير والفكر المعولم ،فبفضل التطور العلمي التكنولوجي صارت الدول والمجتمعات والاحزاب والجماعات والافراد جميعا يفكرون بنمط عالمي. فالمسير العملي الذي يسيرون عليه في اماكنهم يقع تحت تاثير هذا النمط من التفكير. فهذا الواقع يقود بالضرورة للتنافس لهذا يتحتم مناقشة تناول المدارس والنظريات الفكرية السائدة عالميا وموقفها من العولمة ومفهومها للعولمة من منظور فكري. لانتيجة سهلة بسيطة للتنافس الفكري في ظل العولمة ، فالوقائع سائله مرنة في حالة تغيير مستمر،لافوز ولاهزيمة دائمين ، قد يسيطر فكر بسب عوامل وظروف شرطية محددة وتحولات ظرفية بانتهاء تلك العوامل والشرطيات يحدث التحول والتبدل الذين يؤثرفيهما الراي العام الجمعي. فمن الممكن الذي بلغ اوج ازدهاره يعود للتارجح والاضمحلال والعكس ايضا صحيح ، يؤيد ذلك سقوط اللبرالية والماركسية في القرن العشرين، فالافكار القادر على تسويق نفسها وابراز ميزاتها التفضيلية هي الغالبة، فالفكر السياسي الوطني لاشك هو داخل ضمن دائرة التنافس الفكري في ظل العولمة.
Comments
Post a Comment