Hatem Babiker Awad Al-Karim - Novel - The Journey to Jerusalem - "The House of Israel" - The Falasha
Novel - The Journey to Jerusalem - "The House of Israel" - The Falasha
Written by / Hatem Babiker Awad Al-Karim
(1)
speak
Crossing home, longings that live on fear of reality and hope in the authenticity of the unknown, wills move to embrace the white clouds that do not appear squatting at the equator. Crossing into a strange, unknown world is nothing more than a naive, unclear dream that flourishes with the growing illusions of isolation. When the inability to deal seriously with the details of life, the retreat, on the prophecies of the leaves that are overlooked by the greenness of the autumn, time passes without value, then the knowledge that what the yellow leaves contained is just a reckless lie that carries all the colors of the spectrum, and the loss of hope and hopes, most of the things that are calculated Most of the people are indisputable facts that are no more than a fantasy that gave birth to an hour of weakness and an instinctive need for safety, just a sail of hope for a life that did not even exist or existed and will never return permanently, doubtful of its truth, or it is a reality lived by the ancient ancestors, a fee of fabricated heroics to justify flight, to the homeland of dates Celestial, a desperate attempt to cover up the sun by invading worlds of fog and darkness.
Crossing over to the Promised Land, to Jerusalem in order to pray on Mount Zion, is a lie believed by those stuck in the mud, for it is just cotton pads, scented with the fragrance of prophecies. Whatever the intentions are innocent, malicious or naive, do not stand up to the swirling fury of the river of life, for this innocence, this malice and that naivety does not mean anything in front of the self-surrender of the cruelty of fate and the desert of possibilities.
The transit journey of a destitute rural person, who lived hundreds of years of his ancestors in the Qandar region on the shores of Lake Tana, the source of the Blue Nile. They do not realize the magnitude of the losses in the sufferings of shock when the facts are unfolded naked, just a fleshy herd of sheep driven to death or a shield to protect a mysterious world that does not harm it and does not know it. The most intense test of torment is when the simple person realizes the depth of the challenge to the truthfulness of the safety when it kills the sacred or it becomes a trap for the slavery of modern centuries.
I was behind the door. I saw the flabby goofy cat of our neighbor, the voice of the radio imposing itself on me to scare me the main news bulletin, and the news of Operation "Moses" fell into my ears, the displacement of the black Jews "the Falasha" from the camps to Israel. It's an old event that I heard in the fall of my high school years. I found myself forced to think about some logical or arbitrary axioms. Are there "black Jews" in the course of the Nile to secretly leave Israel? Why, how and when did these people settle in this bleak part of the world? The Jews are known for choosing the sites of wealth and not inhabiting the bottom, the jungles and the poor areas. When did these people inhabit the Abyssinian plateaus, why and how? I tried to follow up on the topic, I was surprised by the fairness of the confusing stories, such as a hastily prepared press report, like the confusion of our neighbor who likes to fish with an imagined net, or as a rural spinster who ran away from her home to the city, rotten from negligence and became unreliable for the bold looks that strip her of her last clothes when she spread the laundry in House of "celibacy", so she cannot bear and return in her wet clothes, waiting for the wind to subside or the lust of the sick body.
رواية - الرحلة الى اورشليم - " بيت اسرئيل" - الفلاشا
بقلم / حاتم بابكر عوض الكريم
(1)
تكلم
العبور الى الديار، اشواق تعيش على الخوف من الواقع والرجاء في مصداقة المجهول ، تتحرك الارادات لمعانقة الغيوم البيضاء التي لاتظهر ملقطا عند خط الاستواء. العبور لعالم غريب مجهول لايعدو ان يكون حلم ساذج ،ليس فيه وضوح ، يزدهر مع تنامي اواهام العزلة. فعند العجز عن التعامل الجدي مع تفاصيل الحياة ، يكون الانكفاء ، على نبواءات الاوراق التي تخطاها اخضرار الخريف ، يذهب الزمن دون قيمة ثم تكون المعرفة ، بان ما احتوته الاوراق الصفراء ، مجرد كذبة طائشة تحمل كل الوان الطيف ، وفقدان الامل والرجاءات، معظم الامور التي يحسبها معظم الناس حقائق لا تقبل الجدل لاتعدو فرية انجبتها ساعة ضعف واحتياج غرائزي للامان ، مجرد شراع رجاء لحياة لاوجود لها اصلا او هي كانت موجودة ولن تعود نهائيا، مشكوك في حقيقتها ، او هي حقيقة عاشها الاجداد القدماء رسم من البطولات الملفقة لتبرير الهروب ، الى وطن المواعيد السماوية، محاولة يائسة لستر الشمس عن غزو عوالم الضباب والعتمة.
العبور لارض الميعاد ، لاورشليم لاجل الصلاة على جبل صهيون ، كذبة يصدقها العالقون في الوحل ، فهي مجرد ضمادات قطنية ، معطرة ببرفان النبواءات، تظل الطريق الوحيدة لتطبيب الجرثاح النازفة في الاعماق جراء الهجرة القسرية للماضي ، بقية عودة جيوش الاقزام التي ادمنت الركوع عند اقدام الطغيان ، فمهما كانت النوايا بريئة او خبيثة او ساذجة ، لاتصمد امام عنفوان نهر الحياة الجارف ، فان هذه البراءة وهذا الخبث وتلك السذاجة لاتعني شيئا امام تسليم الذات لوحشة القدر وصحراء الاحتمالات.
رحلة العبور لشخص ريفي معدم ،عاش اسلافة مئات السنين في منطقة قندر على ضفاف بحيرة تانا منبع النيل الازرق ،هي رحلة غير ذات اهمية كافلام الرسومات المتحركة التي مضمونها ، تهيئة الفضاء لمعركة افتراضية غير متكافئة ، يتحلق فيها الجنود كالذباب على مائدة اللئام ، فالجنود في اندفاعهم لايدركون حجم الخسائر في عذابات الصدمة حين تتكشف الحقائق عارية ، مجرد قطيع سمين من الخراف يساق للموت اويصح درع لحماية عالم غامض لايالفه ولا يعرفه. اشد اختبارات العذاب حين يدرك الشخص البسيط عمق الطعن في الصدق الامان حين يفتك بالمقدسات او هي تصبح مصيدة لعبودية القرون الحديثة.
كنت خلف الباب ، رايت قطة جارتنا البلهاء المترهلة ، صوت المذياع يفرض نفسه علي ليجرعني نشرة الاخبار الرئيسة ، سقط في اذني خبر عملية " موسى" ، تهجير اليهود السود " الفلاشا" من المعسكرات الى اسرئيل. الحدث قديم سمعته في خريف عام من اعوام المدرسة الثانوية. وجدت نفسي مجبرا على التفكير في بعض البديهيات المنطقية او الاعتباطية، هل في مجرى النيل " يهود سود" ليرحلوا اسرئيل سرا؟ لماذا وكيف ومتى استقر هؤلاء الناس في هذا الجزء القاتم من العالم؟ اليهود معروفون باختيارهم مواقع الثروات ولايسكنوا القاع والادغال والمجال الفقيرة، متى قطن هؤلاء الناس الهضاب الحبشية ولماذا وكيف؟ حاولت متابعة الموضوع ، تفاجئت بانصاف الحكايات المربكة كتقرير صحفي اعد على عجل، كارتباك جارتنا التي تهوى اصطياد السمك بشبكة متخيلة ، او كامرأة عانس ريفية ، هربت من بيتها للمدينة ، تعفنت من الاهمال فصارت لاتقيم وزن للنظرات الجريئة التي تجردها من اخر ثيابها حين تنشر الغسيل في بيت " العزابة" ، فلاتحتمل فتعود بملابسها المبللة ، انتظارا لهدوء الريح او تراجع شهوة الجسد العليل
This novel is an attempt at creative writing that tries to depict the Moses operation, in which the Falasha Jews were deported to Israel via Sudan in the three years 1984-1985-1986. It is true that the process was complicated and carried out with novel methods and under a thick veil of secrecy. This work is part of the creative narration. He is not interested in presenting documents as much as the author is interested in introducing the Falasha Jews by focusing on general facts while presenting the human aspects of the immigration of Jews from Sudan.
ReplyDelete