Skip to main content

The development and planning of higher education in Sudan

 The development and planning of higher education in Sudan

Efforts to develop higher education have been an ongoing concern with all Sudanese governments, regardless of their differences and different orientations, there is a deep awareness of the importance of education in national construction and political stability, but planning for higher education has not been subject to a coherent, unified strategic plan linked to the national project and the supreme interests of the state and society and the Sudanese dream, despite All failures and deficits cannot be ignored by the May regime (1969-1985) efforts to promote higher education, as the Fifth People's Assembly took an active role in criticizing the trends of higher education development and called for the development of academic curricula at the University of Khartoum, so the People's Assembly "Parliament" turned into a committee To discuss everything related to, as the specialists called, decisions and recommendations resulted from this effort, but it did not reach the extent of a country's plan to promote higher education related to the national project and the state's higher interests. Nevertheless, we can confirm that these decisions and recommendations formed later the key to the quantitative transformation in higher education, its goals and objectives, as these recommendations are the basis on which the quantitative expansion in higher education that the period (1990-2020) was based on. The absence of a strategic plan for the state related to the national project and the higher interests of the state and society prevented the occurrence of quantitative development and the vertical expansion of higher education, and also hindered the improvement of academic performance, the improvement of the educational process inputs, the development of the infrastructure of higher education institutions, which means ensuring the excellence of the outputs of higher education and the advancement of scientific research in order to It is employed decisively in the service of the nation, building the nation, and achieving national renaissance with alliances. The facts confirm that higher education continued to suffer from basic deficiencies related to the quality of its outputs, which are evidenced by the quality of academic and cognitive training, the absence of reading the needs of the labor market and moving away from the competitive vision. It is true that the quantitative expansion and the horizontal spread in the period (1990-2020) contributed to strengthening the national building by doubling the percentage Acceptance, but a weak impact on development and addressing national crises with their political, social and cultural dimensions. That is why the shortcomings of national higher education emerged at the academic levels of students and faculty, which was evident in the academic, knowledge and professional levels, which posed a threat to the national construction and the competitiveness of the state and society in the way of development, originality and modernity.

تطور التعليم العالي في السودان  والتخطيط له

ان جهود تطوير التعليم العالي ظلت هم مستمر  مع كافة الحكومات السودانية على اختلافاتها وتباين توجهاتها فهناك ادراك عميق لاهمية التعليم في البناء الوطني والاستقرار السياسي ، الا ان التخطيط للتعليم العالي لم يخضع لخطة استراتيجية موحدة متماسكة ترتبط بالمشروع الوطني والمصالح العليا للدولة والمجتمع والحلم السوداني  ، بالرغم من كل الاخفاقات والعجز لايمكن ان نتجاهل ماقام به نظام مايو ( 1969-1985 ) من جهود للارتقاء بالتعليم العالي حيث تحرك مجلس الشعب الخامس بدور فعال ، بنقد اتجاهات تطور التعليم العالي فدعا الى تطوير المناهج الاكاديمية في جامعة الخرطوم، فتحول مجلس الشعب"البرلمان" الى لجنة لبحث كل مايتعلق ، كما دعا المختصين فنجم عن هذا الجهد قرارات وتوصيات لكنها لم تبلغ مدى خطة دولة للارتقاء بالتعليم العالي تتصل بالمشروع الوطني و مصالح الدولة العليا. رغم ذلك نستطيع ان نؤكد ان تلك القرارات والتوصيات شكلت فيما بعد المفتاح  للتحول الكمي في التعليم العالي واهدافه وعاياته ، فتلك التوصيات تعتبر القاعدة التي قام عليها التوسع الكمي في التعليم العالي الذي شهدته الفترة ( 1990-2020 ). فغياب الخطة الاستراتيجية للدولة المتصلة بالمشروع الوطني ومصالح الدولة والمجتمع العليا ، حال دون حدوث  تطور كمي وتوسع راسي للتعليم العالي، كما اعاق تجويد الاداء  الاكاديمي ، والارتقاء بمدخلات العملية التعليمية ، وتطوير البنيات التحتية لمؤسسات التعليم العالي مما يعني ضمان تميز مخرجات التعليم العالي والارتقاء بالبحث العلمي كي يوظف بصورة حاسمة في خدمة الوطن وبناء الامة ، وتحقيق النهضة الوطنية بالتحانس. فالوقائع تؤكد ان التعليم العالي ظل يعاني من نقاط قصور اساسية تتصل بجودة مخرجاته تظهرها جودة التكوين الاكاديمي والمعرفي وغياب قراءة حوجات سوق العمل والابتعاد عن الرؤية  التنافسية، صحيح ان التوسع الكميي والانتشار الافقي في الفترة ( ١٩٩٠-٢٠٢٠ ) قد ساهم في تعزيز البناء الوطني بمضاعفة نسبة القبول ولكن اثر ضعيف على التنمية ومعالجة الازمات الوطنية بابعادها السياسية والاجتماعية والثقافية ، لهذا برزت نقاط قصور التعليم العالي الوطني في المستويات الاكاديمية للطلاب وهيئات التدريس مما تجلى في المستويات الاكاديمية والمعرفية والمهنية مما شكل خطرا على البناء الوطني والقدرة التنافسية للدولة والمجتمع في طريق النماء والاصالة والحداثة.

Comments

Popular posts from this blog

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on Monday in a video clip to discuss the details of the case she is currently facing. She recorded the first video and audio statements about the scandalous video that she brings together with Khaled Youssef.Farouk detonated several surprises, on the sidelines of her summons to the Egyptian prosecution, that Khalid Youssef was a friend of her father years ago, when she was a young age, and then collected a love relationship with him when she grew up, and married him in secret with the knowledge of her parents and her father and brother because his social status was not allowed to declare marriage .Muna Farouk revealed that the video was filmed in a drunken state. She and her colleague Shima al-Hajj said that on the same day the video was filmed, she was at odds with Shima, and Khaled Yusuf repaired them and then drank alcohol.She confirmed that Youssef was the one who filmed the clips whil

الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي)-----------Khalid Babiker

• الجنس شعور فوضوي يتحكم في الذات والعقل . وله قوة ذاتية لا تتصالح إلا مع نفسها . هكذا قال أنصار المحلل الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي) أول طريق عبره الإنسان هو طريق الذكر . بعدها شهق وصرخ . تمرغ في الزيت المقدس . وجرب نشوة الأرغوس . عاجلا أم آجلا سيبحث عن هذا الطريق ( كالأسماك تعود إلى أرض ميلادها لتبيض وتموت ) . وسيعبره . سيعبره بحثا عن الديمومة . وسيشهق وسيضحك . لقد جاء إليه غريبا . سيظل بين جدرانه الدافئة غريبا . وحالما يدفع تلك الكائنات الحية الصغيرة المضطربة في الهاوية الملعونة سيخرج فقيرا مدحورا يشعر بخيانة ما ( ..... ) . لن ينسى الإنسان أبدا طريق الذكر الذي عبره في البدء . سيتذكره ليس بالذاكرة وإنما بالذكر . سيعود إليه بعد البلوغ أكثر شوقا وتولعا . ولن يدخل فيه بجميع بدنه كما فعل في تلك السنوات التي مضت وإنما سيدخل برأسه . بعد ذلك سيندفع غير مبال بالخطر والفضيحة والقانون والدين . الله هناك خلف الأشياء الصغيرة . خلف كل شهقة . كل صرخة مندفعا في الظلام كالثور في قاعة المسلخ . الله لا يوجد في الأشياء الكبيرة . في الشرانق . في المح . ينشق فمه . تن

Trusting Liar (#5) Leave a reply

Trusting Liar (#5) Leave a reply Gertruida is the first to recover.  “Klasie… ?” “Ag drop the pretence, Gertruida. You all call me ‘Liar’ behind my back, so why stop now? Might as well be on the same page, yes?” Liar’s face is flushed with anger; the muscles in his thin neck prominently bulging. “That diamond belongs to me. Hand it over.” “What are you doing? Put away the gun…” “No! This…,” Liar sweeps his one hand towards the horizon, “…is my place.  Mine!   I earned it! And you…you have no right to be here!” “Listen, Liar, we’re not the enemy. Whoever is looking for you with the aeroplane and the chopper….well, it isn’t us. In fact, we were worried about you and that’s why we followed you. We’re here to help, man!” Vetfaan’s voice is pleading as he takes a step closer to the distraught man. “Now, put down the gun and let’s chat about all this.” Liar hesitates, taken aback after clearly being convinced that the group  had hostile intentions. “I…I’m not sure I believe