The development and planning of higher education in Sudan
Efforts to develop higher education have been an ongoing concern with all Sudanese governments, regardless of their differences and different orientations, there is a deep awareness of the importance of education in national construction and political stability, but planning for higher education has not been subject to a coherent, unified strategic plan linked to the national project and the supreme interests of the state and society and the Sudanese dream, despite All failures and deficits cannot be ignored by the May regime (1969-1985) efforts to promote higher education, as the Fifth People's Assembly took an active role in criticizing the trends of higher education development and called for the development of academic curricula at the University of Khartoum, so the People's Assembly "Parliament" turned into a committee To discuss everything related to, as the specialists called, decisions and recommendations resulted from this effort, but it did not reach the extent of a country's plan to promote higher education related to the national project and the state's higher interests. Nevertheless, we can confirm that these decisions and recommendations formed later the key to the quantitative transformation in higher education, its goals and objectives, as these recommendations are the basis on which the quantitative expansion in higher education that the period (1990-2020) was based on. The absence of a strategic plan for the state related to the national project and the higher interests of the state and society prevented the occurrence of quantitative development and the vertical expansion of higher education, and also hindered the improvement of academic performance, the improvement of the educational process inputs, the development of the infrastructure of higher education institutions, which means ensuring the excellence of the outputs of higher education and the advancement of scientific research in order to It is employed decisively in the service of the nation, building the nation, and achieving national renaissance with alliances. The facts confirm that higher education continued to suffer from basic deficiencies related to the quality of its outputs, which are evidenced by the quality of academic and cognitive training, the absence of reading the needs of the labor market and moving away from the competitive vision. It is true that the quantitative expansion and the horizontal spread in the period (1990-2020) contributed to strengthening the national building by doubling the percentage Acceptance, but a weak impact on development and addressing national crises with their political, social and cultural dimensions. That is why the shortcomings of national higher education emerged at the academic levels of students and faculty, which was evident in the academic, knowledge and professional levels, which posed a threat to the national construction and the competitiveness of the state and society in the way of development, originality and modernity.
تطور التعليم العالي في السودان والتخطيط له
ان جهود تطوير التعليم العالي ظلت هم مستمر مع كافة الحكومات السودانية على اختلافاتها وتباين توجهاتها فهناك ادراك عميق لاهمية التعليم في البناء الوطني والاستقرار السياسي ، الا ان التخطيط للتعليم العالي لم يخضع لخطة استراتيجية موحدة متماسكة ترتبط بالمشروع الوطني والمصالح العليا للدولة والمجتمع والحلم السوداني ، بالرغم من كل الاخفاقات والعجز لايمكن ان نتجاهل ماقام به نظام مايو ( 1969-1985 ) من جهود للارتقاء بالتعليم العالي حيث تحرك مجلس الشعب الخامس بدور فعال ، بنقد اتجاهات تطور التعليم العالي فدعا الى تطوير المناهج الاكاديمية في جامعة الخرطوم، فتحول مجلس الشعب"البرلمان" الى لجنة لبحث كل مايتعلق ، كما دعا المختصين فنجم عن هذا الجهد قرارات وتوصيات لكنها لم تبلغ مدى خطة دولة للارتقاء بالتعليم العالي تتصل بالمشروع الوطني و مصالح الدولة العليا. رغم ذلك نستطيع ان نؤكد ان تلك القرارات والتوصيات شكلت فيما بعد المفتاح للتحول الكمي في التعليم العالي واهدافه وعاياته ، فتلك التوصيات تعتبر القاعدة التي قام عليها التوسع الكمي في التعليم العالي الذي شهدته الفترة ( 1990-2020 ). فغياب الخطة الاستراتيجية للدولة المتصلة بالمشروع الوطني ومصالح الدولة والمجتمع العليا ، حال دون حدوث تطور كمي وتوسع راسي للتعليم العالي، كما اعاق تجويد الاداء الاكاديمي ، والارتقاء بمدخلات العملية التعليمية ، وتطوير البنيات التحتية لمؤسسات التعليم العالي مما يعني ضمان تميز مخرجات التعليم العالي والارتقاء بالبحث العلمي كي يوظف بصورة حاسمة في خدمة الوطن وبناء الامة ، وتحقيق النهضة الوطنية بالتحانس. فالوقائع تؤكد ان التعليم العالي ظل يعاني من نقاط قصور اساسية تتصل بجودة مخرجاته تظهرها جودة التكوين الاكاديمي والمعرفي وغياب قراءة حوجات سوق العمل والابتعاد عن الرؤية التنافسية، صحيح ان التوسع الكميي والانتشار الافقي في الفترة ( ١٩٩٠-٢٠٢٠ ) قد ساهم في تعزيز البناء الوطني بمضاعفة نسبة القبول ولكن اثر ضعيف على التنمية ومعالجة الازمات الوطنية بابعادها السياسية والاجتماعية والثقافية ، لهذا برزت نقاط قصور التعليم العالي الوطني في المستويات الاكاديمية للطلاب وهيئات التدريس مما تجلى في المستويات الاكاديمية والمعرفية والمهنية مما شكل خطرا على البناء الوطني والقدرة التنافسية للدولة والمجتمع في طريق النماء والاصالة والحداثة.
Comments
Post a Comment