Challenges facing higher education in newly independent countries
The rapid population increase in the newly independent countries, and the doubling of the number of young people who are in dire need of higher education with weak capacities and material capabilities of countries and their educational systems, appear serious challenges, which we summarize as follows:
1 / The balance between expanding the opportunities for admission to higher education and achieving the best quality rates.
2 / Employing higher education to play a central role in achieving the requirements of sustainable development and bridging the gap between the newly independent countries and the developed countries, especially in the fields of knowledge and technology.
3 / The importance of raising the quality, modernization and contemporaneity of higher education in newly independent countries through the development of a creative critical mentality in the fields of programming, network planning and web design
4 / Raising the scientific standards of students and faculty members in newly independent countries by providing means and sources of knowledge and information and developing scientific programs in order to achieve the necessary competencies for higher education outputs and to possess methods of future scientific research.
5 / Higher education institutions in the newly independent countries must devise new means to ensure adequate funding for high-quality higher education.
6 / The balance in the newly independent countries between providing the needs of the labor market and the outputs of higher education in terms of skills and scientific competencies of sustainable development.
7 / Globalization - in and of itself - is a serious challenge to higher education in newly independent countries by virtue of the global market for work and the terms of the International Trade Organization, which necessitates building channels for the flow of information and research and the movement of capital, services and goods, which forces higher education institutions to adapt to the huge infusion of knowledge and information.
Fourth: The deficiencies facing higher education institutions in the newly independent countries
There are fundamental deficiencies in the newly independent countries with regard to higher education, including:
1 / The lack of institutional strategic planning for the educational process in higher education institutions in the newly independent countries.
2 / The quantitative increase in absorption with scarcity of financial and human resources and weak infrastructure.
3 / The absence of investment mechanisms that support the educational process and scientific research.
4 / The absence of policies related to supporting higher education and the absorption of the teaching staff with administrative and advisory burdens, and the weakness of the appropriate environment for scientific research in addition to the problems of legislation, publication and arbitration.
5 / The lack of clarity of the system for the promotion of the teaching staff, which lacks job satisfaction and results in the instability of the teaching staff.
6 / Scientific research in higher education institutions in newly independent countries does not address the needs of local communities and environments and does not address their economic, social and cultural problems, which makes it ineffective and influential in the construction and development processes.
التحديات التي تواجه التعليم العالي في البلدان حديثة الاستقلال
تعتبر الزيادة السكانية المتسارعة في البلدان حديثة الاستقلال، وتضاعف اعداد الشباب الذين هم في حاجه ماسة للتعليم العالي مع ضعف القدرات والامكانات المادية للدول وانظمتها التعليمية ، يظهر تحديات جدية نوجزها فيما يلي:
1 / الموازنة بين التوسع في فرص القبول في التعليم العالي وتحقيق افضل معدلات الجودة.
2 / توظيف التعليم العالي ليلعب دورا مركزيا في تحقيق مطلوبات التنمية المستدامة وردم الفجوة بين البلدان حديثة الاستقلال والبلدان المتقدمة لاسيما في مجالات المعرفة والتكنولوجيا.
3 / اهمية رفع الجودة والتحديث والمعاصرة للتعليم العالي في البلدان حديثة الاستقلال عبر انماء الذهنيةالناقدة الخلاقة في مجلات البرمجة وتخطيط الشبكات وتصميم المواقع
4 / رفع المستويات العلمية للطلاب واعضاء هيئات التدريس في البلدان حديثة الاستقلال بتوفير وسائل ومصادر المعرفة والمعلومات وتطوير البرامج العلمية لاجل تحقيق الكفايات الضرورية لمخرجات التعليم العالي وتمليك اساليب البحث العلمي المستقبلي.
5 / لابد لمؤسسات التعليم العالي في البلدان حديثة الاستقلال من استنباط وسائل جديدة لضمان التمويل الكافي للتعليم العالي ذو الجودة الفائقة.
6 / الموازنة في البلدان حديثة الاستقلال بين توفير حاجيات سوق العمل ومخرجات التعليم العالي من حيث المهارات والكفايات العلمية من استدامة التنمية.
7 / تعتبر العولمة - في حد ذاتها- تحدي جاد للتعليم العالي في البلدان حديثة الاستقلال بحكم السوق العالمية للعمل وشروط منظمة التجارة الدولية مما يحتم بناء القنوات لتدفق المعلومات والابحاث وحركة رؤوس الاموال والخدمات والسلع مما يفرض على مؤسسات التعليم العالي التكيف مع الضخ المعرفي والمعلوماتي الضخم.
رابعا: نقاط القصور التي تواجه مؤسسات التعليم العالي في البلدان حديثة الاستقلال
هناك نقاط قصور جوهرية في البلدان حديثة الاستقلال فيما يختص بالتعليم العالي منها:
1 / افتقار مؤسسات التعليم العالي في البلدان حديثة الاستقلال الى التخطيط الاستراتيجي المؤسسي للتعملية التعليمية.
2 / الزيادة الكمية في الاستيعاب مع شح الموارد المالية والبشرية وضعف البنى التحتية.
3 / غياب اليات الاستثمار التي تدعم العملية التعليمية والبحث العلمي.
4 / غياب السياسات المتصلة بدعم التعليم العالي واستغراق هيئات التدريس بالاعباء الادارية والاستشارية ، وضعف البيئة المناسبة للبحث العلمي اضافة لمشكلات التشريعات والنشر والتحكيم.
5 / عدم وضوح نظام الترقي لهيئات التدريس مما يعوزها للرضا الوظيفي وينجم عن ذلك عدم استقرار هيئات التدريس.
6 / البحث العلمي في مؤسسات التعليم العالي في البلدان حديثة الاستقلال لايخاطب حوجات المجتمعات والبيئات المحلية ولايعالج مشكلاتها الاقتصادية والاجتماعية والثقافية ، مما يجعله غير فاعل ومؤثر في عمليات البناء والتنمية.
Comments
Post a Comment