Skip to main content

Sudan Higher Education Strategy 1992-2002- Introduction and directives

 


Sudan Higher Education Strategy 1992-2002

Introduction and directives Higher education, as the top of the educational pyramid, is responsible for the advancement of society, by providing it with intellectual, cultural, professional, organizational and administrative leadership, as well as the number of successive generations it undertakes, which will have its positive contribution in various aspects of life. Higher education has become the most influential social institution in the movement of human history in all its accomplishments and the victories it accomplishes in discovering the secrets of the universe, concealing its laws, domesticating its resources, building military, political and economic power, in bringing about social change, and in organizing human relations and activities at various levels. Globally, internationally, continually, regionally, nationally and locally, in everything that touches human life, and while the education system adapted from the systems of Western colonial countries has separated students from their doctrinal, cultural and civilizational origins, and established elites affiliated with it with their thoughts and sentiments, separating them from their societies and their right to originality and progress, the The higher education strategy aims to adapt the higher education system, indigenize it, root it, and launch it into a space of renewal and active contribution to the desired civilizational renaissance. The first thing that the higher education strategy should envisage is for the higher education system to consolidate itself by affirming its cultural and social lineage, reforming its state in terms of goals, content, organization and management, and moving towards deepening the scientific methodology and critical outlook, using it as a tool to assimilate and develop contemporary knowledge and science. And moving it from the stage of transferring knowledge to the stage of creativity in its field, and its actions in the interest of the community so that the learner does not separate from his community, and does not grow from his origins, and he works as well to promote objective scientific consultation and dialogue, provide them with specialized technical expertise, and see the course of cultural, social and civilization progress. Redirects The higher education strategy was based on the following guidelines: 1 / Active participation in establishing a comprehensive civilizational renaissance in the homeland, based on the mission of higher education in consolidating civilization with its doctrinal, human and architectural contents, preparing intellectual and professional leaders and preparing them to play the missionary role that the comprehensive strategy aims for. 2 / Consolidating the religious belief and good customs, consolidating national unity and loyalty to the homeland, contributing to its building, and preserving its environment. 3 / Continuous renewal of the structure and type of the educational system to respond to the requirements of society and keep pace with its progress. 4 / The nationalism of education and justice in providing opportunities for all. 5 / That Sudan possesses basic capabilities in the field of technology, science, rehabilitation and training
استراتيجية التعليم العالي في السودان 1992-2002 المقدمة والموجهات ان التعليم العالي، بصفته قمة الهرم التربوي، تقع عليه مسؤلية النهوض بالمجتمع، وذلك بمده بالقيادات الفكرية والثقافية، والمهنية، والتنظيمية والادارية، فضلا عما يضلع به من اعداد اجيال متتالية، يكون لها اسهامها الايجابي في مختلف مناحي الحياة. ولقد اصبح التعليم العالي اكبر المؤسسات الاجتماعية تاثيرا في حركة التاريخ البشري في كل مانجزه وما ينجزه من انتصارات في اكتشاف اسرار الكون، واستكناه قوانينه ، واستئناس موارده ، وفي بناء القوة الحربية والسياسية والاقتصادية، وفي احداث التغيير الاجتماعي، وفي تنظيم العلاقات والنشاطات الانسانية على مختلف مستوياتها، عالميا ودوليا وقاريا واقليميا ووطنيا ومحليا، في كل ما يمس الحياة البشرية ، ولئن كان نظام التعليم المقتبس من نظم الدول الغربية المستعمرة قد باعدت بين الدارسين واصولهم العقدية والثقافية والحضارية، وأنشأ نخبا تابعة له بفكرها ووجدانها، وفصمها عن مجتمعاتها وحقها في الاصالة والتقدم ، فان استراتيجية التعليم العالي تهدف الى تطويع نظام التعليم العالي وتوطينه ، وتاصيله والانطلاق به الى رحاب التجديد والاسهام الفاعل في النهضة الحضارية المنشودة. واول ما ينبغي لاستراتيجية التعليم العالي ان تتوخاه ان يؤدي نظام التعليم العالي الى تاصيل ذاته بتاكيد نسبه الحضاري والاجتماعي، واصلاح حاله من حيث الاهداف والمحتوى والتنظيم والادارة، وان يتجه الى تعميق المنهجية العلمية، والنظرة النقدية، متخذا منها اداة لاستيعاب المعارف والعلوم المعاصرة ، وتطيرها، والانتقال بها من مرحلة نقل المعرفة الى مرحلة الابداع في مجالها ، واعمالها في مصلحة الجماعة بحيث لاينفصل المتعلم عن مجتمعه ، ولاينبت عن اصوله ، وان يعمل كذلك لترقية الشورى والحوار العلمي الموضوعي، ورفدها بالخبرة الفنية المتخصصة ، وان يرو مسيرة التقدم الثقافي والاجتمعاي والحضاري. الموجهات استندت استراتيجية التعليم العالي على الموجهات التالية: ١/ الاسهام الفاعل في تاسيس النهضة الحضارية الشاملة بالوطن ، انطلاقا من مهمة التعليم العالي في ترسيخ الحضارة بمضامينها العقدية والانسانية والاعمارية ، واعداد القيادات الفكرية والمهنية وتاهيلهم لاداء الدور الرسالي الذي ترمي اليه الاستراتيجية الشاملة. 2 / ترسيخ العقيدة الدينية والاعراف الحميدة، وترسيخ الوحدة الوطنية، والولاء للوطن ، والاسهام في بنائه، والمحافظة على بيئته. 3 / التجديد المستمر في بنية النظام التربوي ونوعه ليستجيب لمتطلبات المجتمع ، وليواكب ايقاع تقدمه. 4 / قومية التعليم والعدالة في اتاحة فرصه للجميع. 5 / ان يمتلك السودان المقدرات الاساسية في مجال التقانة والعلوم، والتاهيل والتدريب

Comments

Popular posts from this blog

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on Monday in a video clip to discuss the details of the case she is currently facing. She recorded the first video and audio statements about the scandalous video that she brings together with Khaled Youssef.Farouk detonated several surprises, on the sidelines of her summons to the Egyptian prosecution, that Khalid Youssef was a friend of her father years ago, when she was a young age, and then collected a love relationship with him when she grew up, and married him in secret with the knowledge of her parents and her father and brother because his social status was not allowed to declare marriage .Muna Farouk revealed that the video was filmed in a drunken state. She and her colleague Shima al-Hajj said that on the same day the video was filmed, she was at odds with Shima, and Khaled Yusuf repaired them and then drank alcohol.She confirmed that Youssef was the one who filmed the clips whil...

الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي)-----------Khalid Babiker

• الجنس شعور فوضوي يتحكم في الذات والعقل . وله قوة ذاتية لا تتصالح إلا مع نفسها . هكذا قال أنصار المحلل الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي) أول طريق عبره الإنسان هو طريق الذكر . بعدها شهق وصرخ . تمرغ في الزيت المقدس . وجرب نشوة الأرغوس . عاجلا أم آجلا سيبحث عن هذا الطريق ( كالأسماك تعود إلى أرض ميلادها لتبيض وتموت ) . وسيعبره . سيعبره بحثا عن الديمومة . وسيشهق وسيضحك . لقد جاء إليه غريبا . سيظل بين جدرانه الدافئة غريبا . وحالما يدفع تلك الكائنات الحية الصغيرة المضطربة في الهاوية الملعونة سيخرج فقيرا مدحورا يشعر بخيانة ما ( ..... ) . لن ينسى الإنسان أبدا طريق الذكر الذي عبره في البدء . سيتذكره ليس بالذاكرة وإنما بالذكر . سيعود إليه بعد البلوغ أكثر شوقا وتولعا . ولن يدخل فيه بجميع بدنه كما فعل في تلك السنوات التي مضت وإنما سيدخل برأسه . بعد ذلك سيندفع غير مبال بالخطر والفضيحة والقانون والدين . الله هناك خلف الأشياء الصغيرة . خلف كل شهقة . كل صرخة مندفعا في الظلام كالثور في قاعة المسلخ . الله لا يوجد في الأشياء الكبيرة . في الشرانق . في المح . ينشق فمه . تن...

Trusting Liar (#5) Leave a reply

Trusting Liar (#5) Leave a reply Gertruida is the first to recover.  “Klasie… ?” “Ag drop the pretence, Gertruida. You all call me ‘Liar’ behind my back, so why stop now? Might as well be on the same page, yes?” Liar’s face is flushed with anger; the muscles in his thin neck prominently bulging. “That diamond belongs to me. Hand it over.” “What are you doing? Put away the gun…” “No! This…,” Liar sweeps his one hand towards the horizon, “…is my place.  Mine!   I earned it! And you…you have no right to be here!” “Listen, Liar, we’re not the enemy. Whoever is looking for you with the aeroplane and the chopper….well, it isn’t us. In fact, we were worried about you and that’s why we followed you. We’re here to help, man!” Vetfaan’s voice is pleading as he takes a step closer to the distraught man. “Now, put down the gun and let’s chat about all this.” Liar hesitates, taken aback after clearly being convinced that the group  had hostile intentions. “I…I’m ...