Skip to main content

Modern education in Sudan

 Modern education in Sudan

Modern education was introduced after the Battle of Karary on September 2, 1898. The education that prevailed during the Mahdist state (1885-1898) is based on the cellular system of the Noble Qur’an. Modern education is the fruit of the colonial era, one of the most important structures of dual rule (1900-1956), although it directed a functional direction to achieve its goals, wrote Lord Cromer saying: (Primary education should teach the poor to write, read and arithmetic, and be more concerned with teaching them to note the facts, not Teaching them any form of contemplative thinking) Lord Cromer's words show the direction of authority in the educational process, the goals, and that they are reconciled with the content of modern education in a form, but they oppose its essence in sharpening thinking and explaining phenomena, so the direction of dualism in the educational process, building an educational system whose function is to support the institutions of government The duo are small employees, books, and actors in the civil and military service. Sir James Crey, the first director of education in Sudan, set the goals of education under the condominium rule, so he wrote in 1902 CE saying: “The poverty of Sudan and the dependence of its people on Egypt avoids spending on an educational institution that is not linked to Sudan's needs Economic) and identified those needs in forming a class of skilled Sudanese workers, and spreading education among the people to form a general culture that allows understanding the foundations of the administrative system of condominium rule, which results in this In a limited administrative class, it can occupy small administrative positions in the future. The goals of education in the dual government focused on training employees who are loyal to the government. Parallel to the modern education system, the traditional education system - inherited from Mahdia and before it - continued, based on the cellular system, memorizing the Noble Qur’an and teaching the principles of writing, relying on indoctrination that preserves the religion, as it fills an educational void in remote areas. The condominium government transformed some of the cells into smaller schools (elementary schools of three classes). Their number increased from 36 schools in 1938 to 289 schools in 1946. We can confirm that primary education in Sudan began with the opening of the first elementary school in Omdurman in 1900, and another in Khartoum 1901, next to the schools of Halfa and Suakin. Two schools were opened in Berber and Wadi Medani, and in 1907 the number of elementary schools reached 46 schools, and in 1918 AD there were 73 schools, and the number of schools reached 106 schools in 1939 AD, then it became 126 schools in 1946 AD. The first middle school was opened in the year one thousand nine hundred and one in Omdurman, Khartoum, Suakin, Halfa, Berber and Wad Medani. In the year one thousand nine hundred and one, an industrial school was established in Omdurman, and in the same year the Teachers Institute was established. The Gordon Memorial College was established in the year one thousand nine hundred and two, which began to train teachers, judges, judges, and industrial businesses, and in the year five nine hundred and a thousand a department was opened to train surveyors and engineers, and a school was opened to train teachers for the first phase. Bakht Al-Reda booked Alzaya in education in Sudan.

التعليم الحديث في السودان

ادخل التعليم الحديث بعد معركة كرري 2 / سبتمبر/1898 ، فالتعليم الذي ساد ابان الدولة المهدية ( ١٨٨٥-١٨٩٨) قائم على نظام خلاوي القرآن الكريم.  التعليم الحديث ثمرة الحقبة الاستعامارية، احد اهم بنيان الحكم الثنائي ( ١٩٠٠-١٩٥٦)، رغم انه وجهه توجيها وظيفيا لتحقيق اهدافه، كتب اللورد كرومر  يقول:(  ان التعليم الابتدائي يجب ان يعلم الفقراء الكتابة والقراءة والحساب، وان يهتم اكثر بتعليمهم ملاحظة الحقائق، وليس تعليمهم اي شكل من اشكال التفكير التاملي)  فكلمات اللورد كرومر تظهر توجه السلطة في العملية التعليمية ، الاهداف وان تصالحت مع مضمون التعليم الحديث شكلا الا انها تعارض جوهره في شحذ التفكير وتعليل الظواهر، فاتجاه الحكم الثنائي في العملية التعليمية ، بناء نظام تعليمي وظيفته رفد مؤسسات الحكم الثنائي بصغار الموظفين والكتب والفاعلين في الخدمة المدنية والعسكرية ، فقد حدد السير جيمس كري اول مدير تعليم في السودان اهداف التعليم في ظل الحكم الثنائي فكتب عام 1902 م يقول :( ان فقر السودان واعتماد اهله على مصر، يجنب الصرف على مؤسسة تعليمية غير مرتبطة باحتياجات السودان الاقتصادية)  وحدد تلك الاحتياجات في تكوين طبقة من العمال السودانين المهرة ،و نشر التعليم وسط الشعب لتشكيل ثقافة عامة تسمح بتفهم اسس النظام الاداري للحكم الثنائي، مما يتمخض عنه تكوين طبقة ادارية محدودة  ، يمكنها مستقبلا ان تحتل مناصب ادارية صغيرة ، فاهداف التعليم في الحكم الثنائي تركزت على تدريب موظفين لهم ولاء للحكومة. بالتوازي  مع نظام التعليم الحديث استمر نظام التعليم التقليدي  - المورث من المهدية وما قبلها - المؤسس على نظام الخلاوي وحفظ القرآن الكريم وتعليم مبادىء الكتابة ، معتمدا على التلقين الذي يحفظ الدين، كما انه يملء فراغ تعليمي في الاصقاع النائية. حول الحكم الثنائي بعض الخلاوي الى مدارس صغرى ( مدارس اولية من ثلاث فصول ) ، فارتفع عددها من 36 مدرسة عام 1938  الى 289 مدرسة عام 1946 م. نستطيع ان نؤكد ان التعليم الاولي في السودان بدأ ،بافتتاح اول مدرسة اولية في ام درمان عام١٩٠٠م ، واخرى في الخرطوم ١٩٠١م ، بجانب مدرستي حلفا وسواكن. افتتحت مدرستين في بربر وواد مدني ، وفي عام ١٩٠٧م بلغ عدد المدارس الاولية 46 مدرسة ، وبلغت عام ١٩١٨م ٧٣مدرسة، وصل عدد المدارس ١٠٦مدرسة عام ١٩٣٩م ،ثم صارت  ١٢٦مدرسة عام ١٩٤٦م.  فافتتحت اول مدرسة متوسطة في العام  الف وتسعمائة وواحد في امدرمان والخرطوم وسواكن وحلفا وبربر ووادمدني. ففي العام الف وتسعمائة وواحد انشئت مدرسة صناعية في ام درمان ، وفي ذات العام انشىء معهد المعلمين. انشئت كلية غردون التزكارية عام الف وتسعمائة وواثنين التي بدأت بتدريب المعلمين والقضاة والقضاة والاعمال الصناعية وفي عام  خمسة تسعمائة والف افتتح قسم لتدريب مساحين ومهندسين ، كما افتتحت مدرسة العرفاء لتدريب المعلمين للمرحلة الاولية.كان انشاء معهد بخت الرضا  ليقوم بتدريب معلمي المرحلتين الاولين والمتوسطة ،فاصبح معهد بخت الرضا حجز الزاية في التعليم في السودان.

Comments

Popular posts from this blog

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on Monday in a video clip to discuss the details of the case she is currently facing. She recorded the first video and audio statements about the scandalous video that she brings together with Khaled Youssef.Farouk detonated several surprises, on the sidelines of her summons to the Egyptian prosecution, that Khalid Youssef was a friend of her father years ago, when she was a young age, and then collected a love relationship with him when she grew up, and married him in secret with the knowledge of her parents and her father and brother because his social status was not allowed to declare marriage .Muna Farouk revealed that the video was filmed in a drunken state. She and her colleague Shima al-Hajj said that on the same day the video was filmed, she was at odds with Shima, and Khaled Yusuf repaired them and then drank alcohol.She confirmed that Youssef was the one who filmed the clips whil

الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي)-----------Khalid Babiker

• الجنس شعور فوضوي يتحكم في الذات والعقل . وله قوة ذاتية لا تتصالح إلا مع نفسها . هكذا قال أنصار المحلل الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي) أول طريق عبره الإنسان هو طريق الذكر . بعدها شهق وصرخ . تمرغ في الزيت المقدس . وجرب نشوة الأرغوس . عاجلا أم آجلا سيبحث عن هذا الطريق ( كالأسماك تعود إلى أرض ميلادها لتبيض وتموت ) . وسيعبره . سيعبره بحثا عن الديمومة . وسيشهق وسيضحك . لقد جاء إليه غريبا . سيظل بين جدرانه الدافئة غريبا . وحالما يدفع تلك الكائنات الحية الصغيرة المضطربة في الهاوية الملعونة سيخرج فقيرا مدحورا يشعر بخيانة ما ( ..... ) . لن ينسى الإنسان أبدا طريق الذكر الذي عبره في البدء . سيتذكره ليس بالذاكرة وإنما بالذكر . سيعود إليه بعد البلوغ أكثر شوقا وتولعا . ولن يدخل فيه بجميع بدنه كما فعل في تلك السنوات التي مضت وإنما سيدخل برأسه . بعد ذلك سيندفع غير مبال بالخطر والفضيحة والقانون والدين . الله هناك خلف الأشياء الصغيرة . خلف كل شهقة . كل صرخة مندفعا في الظلام كالثور في قاعة المسلخ . الله لا يوجد في الأشياء الكبيرة . في الشرانق . في المح . ينشق فمه . تن

Trusting Liar (#5) Leave a reply

Trusting Liar (#5) Leave a reply Gertruida is the first to recover.  “Klasie… ?” “Ag drop the pretence, Gertruida. You all call me ‘Liar’ behind my back, so why stop now? Might as well be on the same page, yes?” Liar’s face is flushed with anger; the muscles in his thin neck prominently bulging. “That diamond belongs to me. Hand it over.” “What are you doing? Put away the gun…” “No! This…,” Liar sweeps his one hand towards the horizon, “…is my place.  Mine!   I earned it! And you…you have no right to be here!” “Listen, Liar, we’re not the enemy. Whoever is looking for you with the aeroplane and the chopper….well, it isn’t us. In fact, we were worried about you and that’s why we followed you. We’re here to help, man!” Vetfaan’s voice is pleading as he takes a step closer to the distraught man. “Now, put down the gun and let’s chat about all this.” Liar hesitates, taken aback after clearly being convinced that the group  had hostile intentions. “I…I’m not sure I believe