Skip to main content

Kosti is of Greek origin, or Nubian



 Kosti is of Greek origin, or Nubian

 There is a popular story that has its roots in the early twentieth century, that a Greek merchant called “Costa” or “Kustinio” resided in this area, and he brought sugar, salt and other goods to the nomads, bought milk from them and made cheese. And that the Kosti region, before it was called by this name in connection with the Greek, was called the name of Abbas and was corresponding to the region of Zainouba, an area whose roots go back to the thirteenth century AD, where a Nubian princess lived.

 The archaeological discoveries in the areas east and west of the White Nile indicate the presence of churches in an area dating back to the sixth century AD, where the Christian kingdoms (Alwa, Moghara and Nobatia) prevailed. The proof of the existence of a Nubian civilization in this region, this fact denies the origin of the name. The inhabitants of that region, according to the notorious narration, date back to the beginning of the second decade of the twentieth century. The Nubian language bears the root of the word "ko", which means "lion". Korti, which is located in the north, means the lion of the god, and the koh also derives from this root.

 The efforts that spoke about the inhabitants of the Dinka, the Shiklak and the Nuer, meaning the Nile tribes, said, according to the oral accounts of the migrations of the Nile tribes, that their original homeland was the Gezira region, after emigration from Ethiopia. ) 1 .

 In the seventeenth century, the Dinka entered into wars with the Slouk tribes, who are the only ones who established a state (kingdom) led by a holy king “Reith.” The Kosti region is adjacent to the Slouk region. Their kingdom included this region extending from the island of Aba to Fashoda. The results of the excavations confirm that the presence of the Nubians is older in this region, and even goes back to the period between the seventh to the tenth centuries AD, which makes our hypothesis more likely that the name Kosti is like the name of the city of Kurti in the north, and Al-Kuwa into the Nubian language.

 This research is in its beginnings and needs more efforts. Evidence confirms or denies both accounts related to the Greek name or the Nubian name.

 Sources and margins

1 Robert O. Queens, Modern History of Sudan, first edition, Cambridge University, 2008, p. 24.

كوستي اصل اسم المدينة يوناني ام نوبي

 هناك رواية شائعة تعود جذورها الى بدايات القرن العشرين ،  بان تاجرا يونانيا يدعى " كوستا" او"كوستينيو" اقام في هذه المنطقة ، وكان ياتي للبدو الرحل بالسكر والملح وغير من البطائع ،ويشتري منهم الالبان ويقوم بصناعة الجبن. وان منطقة كوستي قبل ان يطلق عليها هذا الاسم بالصلة باليوناني كان يطلق عليها اسم حلة عباس وكانت مقابلة لمنطقة زينوبة وهي منطقة تعود جذورها للقرن الثالث عشر الميلادي حيث كانت تقطن اميرة نوبية .

 ان الكشوفات الاثرية في منطقتي شرق  وغرب النيل الابيض ، تؤشر الى وجود كنائس في منطقة تعود الى القرن السادس الميلاد حيث سادت الممالك المسيحية ( علوة والمغرة ونوباتيا).  ان اثبات وجود حضارة نوبية في هذه المنطقة ، فهذه الحقيقة تنفي اصل الاسم يعود  سكنة تلك المنطقة بحسب  الرواية زائعة الصيت  الى بداية العقد الثاني من القرن العشرين فالحفريات الاثرية اثبت كنائس نوبية تعود الى القرن السابع والعاشر الميلاد  مما يرجح ان الاسم يعود الى اللغة النوبية  ، ذلك ان اللغة النوبية تحمل جذر كلمة "كو" التي تعني " الاسد" ، فكورتي التي تقع في الشمال تعني الاسد الاله ، كما ان الكوة ايضا مشتقة من هذا الجذر. 

 ان الجهود التي تحدثت عن سكان  عن مواطن الدينكا والشكلك والنوير اي القبائل النيلية ، قالت بحسب الروايات الشفاهية عن هجرات القبائل النيلية ان موطنهم الاصل منطقة الجزيرة ، بعد هجرة من  اثيوبيا ، تحدث رواياتهم الشفاهية انهم تراجعوا جنوبا في القرن التاسع عشر ، وقبلهم هاجرت قبائل  ( اللو) 1 .

 وفي القرن السابع عشر دخل الدينكا في حروب مع قبائل ( الشلوك) ، هم الوحيدون الذين اقاموا دولة ( مملكة) بقيادة ملك مقدس " ريث" ، فمنطقة كوستي متاخمة لمنطقة الشلوك ان ممملكتهم كانت تشمل هذه المنطقة الممتدة من الجزير ابا الى فشودة . فنتائج الحفريات تؤكد ان وجود النوبين اقدم في هذه المنطقة بل بعود الى الى الفترة بين القرنين السابع الى العاشر الميلاد من يرجح فرضيتنا بان اسم كوستي  مثل اسم مدينة كورتي في الشمال والكوة الى اللغة النوبية.

 هذا البحث في بدايات يحتاج مزيد من الجهود البراهين التي تؤكد اوتنفي كلا الروايتن المتصلة بالاسم اليوناني او الاسم النوبي.

 المصادر والهوامش

1  روبرت أو. كوينز ، تاريخ السودان الحديث ، الطبعة الاولى ، جامعة كمبردج ، 2008  ، ص 24 .

Comments

Popular posts from this blog

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on Monday in a video clip to discuss the details of the case she is currently facing. She recorded the first video and audio statements about the scandalous video that she brings together with Khaled Youssef.Farouk detonated several surprises, on the sidelines of her summons to the Egyptian prosecution, that Khalid Youssef was a friend of her father years ago, when she was a young age, and then collected a love relationship with him when she grew up, and married him in secret with the knowledge of her parents and her father and brother because his social status was not allowed to declare marriage .Muna Farouk revealed that the video was filmed in a drunken state. She and her colleague Shima al-Hajj said that on the same day the video was filmed, she was at odds with Shima, and Khaled Yusuf repaired them and then drank alcohol.She confirmed that Youssef was the one who filmed the clips whil

الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي)-----------Khalid Babiker

• الجنس شعور فوضوي يتحكم في الذات والعقل . وله قوة ذاتية لا تتصالح إلا مع نفسها . هكذا قال أنصار المحلل الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي) أول طريق عبره الإنسان هو طريق الذكر . بعدها شهق وصرخ . تمرغ في الزيت المقدس . وجرب نشوة الأرغوس . عاجلا أم آجلا سيبحث عن هذا الطريق ( كالأسماك تعود إلى أرض ميلادها لتبيض وتموت ) . وسيعبره . سيعبره بحثا عن الديمومة . وسيشهق وسيضحك . لقد جاء إليه غريبا . سيظل بين جدرانه الدافئة غريبا . وحالما يدفع تلك الكائنات الحية الصغيرة المضطربة في الهاوية الملعونة سيخرج فقيرا مدحورا يشعر بخيانة ما ( ..... ) . لن ينسى الإنسان أبدا طريق الذكر الذي عبره في البدء . سيتذكره ليس بالذاكرة وإنما بالذكر . سيعود إليه بعد البلوغ أكثر شوقا وتولعا . ولن يدخل فيه بجميع بدنه كما فعل في تلك السنوات التي مضت وإنما سيدخل برأسه . بعد ذلك سيندفع غير مبال بالخطر والفضيحة والقانون والدين . الله هناك خلف الأشياء الصغيرة . خلف كل شهقة . كل صرخة مندفعا في الظلام كالثور في قاعة المسلخ . الله لا يوجد في الأشياء الكبيرة . في الشرانق . في المح . ينشق فمه . تن

Trusting Liar (#5) Leave a reply

Trusting Liar (#5) Leave a reply Gertruida is the first to recover.  “Klasie… ?” “Ag drop the pretence, Gertruida. You all call me ‘Liar’ behind my back, so why stop now? Might as well be on the same page, yes?” Liar’s face is flushed with anger; the muscles in his thin neck prominently bulging. “That diamond belongs to me. Hand it over.” “What are you doing? Put away the gun…” “No! This…,” Liar sweeps his one hand towards the horizon, “…is my place.  Mine!   I earned it! And you…you have no right to be here!” “Listen, Liar, we’re not the enemy. Whoever is looking for you with the aeroplane and the chopper….well, it isn’t us. In fact, we were worried about you and that’s why we followed you. We’re here to help, man!” Vetfaan’s voice is pleading as he takes a step closer to the distraught man. “Now, put down the gun and let’s chat about all this.” Liar hesitates, taken aback after clearly being convinced that the group  had hostile intentions. “I…I’m not sure I believe