Skip to main content

Entrance to building the state ----- Hatem Babiker Awad Al-Karim

 


Entrance to building the state

  Hatem Babiker Awad Al-Karim

State building as a concept and definition associated with the emergence of the modern European nation-state, where the focus is on enforcing the rule of law in society and achieving the stability of authority in society. Charles Neely defined state building: (as a precursor to the emergence of specialized personnel, control of land, loyalty and continuity, the formation of permanent institutions, and an independent central authority that monopolizes the use of violence). According to the United Nations Research Institute for Social Development, state-building is comprised of several dimensions and axes that are limited to: (assistance in obtaining new technology, mobilizing resources and directing them to productive sectors, imposing regulations and standards, establishing social pacts, financing work and delivering services). What is common in all the concepts and definitions of national building is related to the nature of the state, the leader, the society, and the organization of capabilities.

 Understanding and defining the modern state with the political intellectual trends that vary in the description of the state, in terms of the goal for which it was found as an authority. Liberal democratic political thought sees that the goal of the state is to build the individual and release his latent energy and liberate him from traditional and formal restrictions, while socialist thought sees that the goal of The existence of the state is the establishment of the rule of the working class, the rejection of individualism and the affirmation of the collectivism of power and the collectivism of production. Theocratic political thought, despite its different trends and religious references, believes that the goal of the state is to enforce the divine laws and regulations.

  The development of the definition and concept of the state since the dawn of history has been linked to the human movement in achieving security and stability for development and reconstruction. Political and social thinkers dealt with all this in their theoretical perceptions, starting with Plato and Aristotle.

 In the Old Testament, passing through Ibn Khaldun until Max Weber in the hadith, they emphasized the depth of the agreement on reconstruction and development related to stability, the emergence of ties, the emergence of power, and the influence of the state on political thought. Administrative. The prevailing concept of the state in political thought is: (It is a set of rational systems whose source is society that determines the functioning of the governing bodies to protect the interests of society internally and externally). The concept of the modern state is related to well-established institutions and systems, and changing measures and policies with the change of systems and governments. It is definitely agreed that society is the source of systems and authorities - directly or indirectly -. The state (the reference of laws, legislation, measures and policies) on the basis of which the protection of the people and their dignity is based in harmony with their identity in order to achieve stability, development and enforcement of laws

مدخل لبناء الدولة 

 بقلم / حاتم بابكر عوض الكريم 

بناء الدولة  كمفهوم وتعريف ارتبط بظهور الدولة القومية الاوربية الحديثة ، حيث التركيز على انفاذ سلطة القانون  في المجتمع  تحقيق  استقرار السلطة في المجتمع. عرف تشارلز نيلي بناء الدولة : (  بانه مقدمة لظهور موظفين متخصصين ، والسيطرة على الارض ، والولاء والاستمرارية ،و تشكيل مؤسسات دائمة ، وسلطة مركزية مستقلة تحتكر استخدام العنف). بحسب معهد الامم المتحدة لبحوث التنمية الاجتماعية فان بناء الدولة يتمل  في عدة ابعاد ومحاور حصرت في :( المساعدة في الحصول على التكنولوجيا الجديدة ، وتعبئة الموارد وتوجيهها الى القطاعات الانتاجية ، وفرض اللوائح والمعايير ، وانشاء المواثيق الاجتماعية ، والتمويل للعمل وايصال الخدمات). المشترك في كل المفاهيم والتعريفات للبناء الوطني  يتصل بطبيعة الدولة القيائدة المجتمع ، والمنظمة القدرات ،  من اجل هذا ارتبط 

 فهم وتعريف الدولة الحديثة بالاتجاهات الفكرية السياسية التي تتباين في توصيف الدولة ، من حيث الهدف الذي من اجله وجدت كسلطة .الفكر السياسي الديمقراطي الليبرالي  يرى ان الهدف من وجود الدولة بناء الفرد واطلاق طاقته الكامنة وتحريره من القيود التقليدية والشكلية ، اما الفكر الاشتراكي يرى ان الهدف من وجود الدولة اقامة حكم الطبقة العاملة ورفض الفردانية وتاكيد جماعية السلطة وجماعية الانتاج . الفكر السياسي  "الثيوقراطي" على تباين اتجاهاته ومرجعياته الدينية  يرى ان هدف الدولة انفاذ الشرائع والنواميس الالهية. 

  ارتبط تطور تعريف  ومفهوم الدولة منذ فجر التاريخ  بحركت الانسان في انجاز الامن والاستقرار للنماء والاعمار ، تناول المفكرون السياسيون وا الاجتماعيون  كل ذلك في تصوراتهم النظرية بدءأ من   افلاطون وارسطو 

 في ال قديم مرورا ابابن خلدون حتى ماكس فيبر في الحديث ، فاكدوا على عمق  الاتفاق على الاعمار والنماء يتصل بالاستقرار ونشوء الروابط وبروز السلطة ، وتاثر الدولة  بالفكر السياسي ،  هذا لايعني  التطابق فالثابت المشترك انه توجد تصورات اجرائية حول شكل الدولة كمؤسسات ، وفصل السلطات ، وفاعلية الجهاز الاداري. فالمفهوم السائد للدولة في الفكر السياسي هو :( انها مجموعة نظم عقلانية مصدرها المجتمع تحدد سير اجهزة الحكم لحماية مصالح المجتمع داخليا وخارجيا). فمفهوم الدولة الحديثة يتصل بالمؤسسات والنظم الراسخة ، والتدابير والسياسات المتغيرة بتبدل الانظمة والحكومات ، فالمؤكد المتفق عليه ان المجتمع مصدر النظم والسلطات - مباشرة او غير مباشرة - فالدولة تقوم على مقدمات واسس تشكل الاخلاق السياسية التي تتمظهر في الابعاد الثقافية و التشريعية والاجرائية ، باعتبار ان  الاولى المرجعية للدولة ( مرجعية القوانين والتشريعات والتدابير والسياسات) التي على اساسها تقوم حماية الشعب وكرامته بالانسجام مع هويته بغاية تحقيق الاستقرار والتنمية وانفاذ القوانين


Comments

  1. The issue of state building and nation formation is one of the complex complex dilemmas in newly independent countries. The difference in thought and perceptions around it has resulted in civil wars, bloody political conflicts and military coups. Addressing the issues of state building from an intellectual and cognitive perspective that requires a deeper effort. This does not prevent the attempt to collect theoretical intellectual assets about state building based on security, stability, protection of population, land and cultural references.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on

Mona Farouk reveals scenes of "scandalous video"Egyptian actress Mona Farouk appeared on Monday in a video clip to discuss the details of the case she is currently facing. She recorded the first video and audio statements about the scandalous video that she brings together with Khaled Youssef.Farouk detonated several surprises, on the sidelines of her summons to the Egyptian prosecution, that Khalid Youssef was a friend of her father years ago, when she was a young age, and then collected a love relationship with him when she grew up, and married him in secret with the knowledge of her parents and her father and brother because his social status was not allowed to declare marriage .Muna Farouk revealed that the video was filmed in a drunken state. She and her colleague Shima al-Hajj said that on the same day the video was filmed, she was at odds with Shima, and Khaled Yusuf repaired them and then drank alcohol.She confirmed that Youssef was the one who filmed the clips whil

الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي)-----------Khalid Babiker

• الجنس شعور فوضوي يتحكم في الذات والعقل . وله قوة ذاتية لا تتصالح إلا مع نفسها . هكذا قال أنصار المحلل الحلقة 20 هنادي المطلقة والمحلل (ماذا قال كتاب العرب في هنادي) أول طريق عبره الإنسان هو طريق الذكر . بعدها شهق وصرخ . تمرغ في الزيت المقدس . وجرب نشوة الأرغوس . عاجلا أم آجلا سيبحث عن هذا الطريق ( كالأسماك تعود إلى أرض ميلادها لتبيض وتموت ) . وسيعبره . سيعبره بحثا عن الديمومة . وسيشهق وسيضحك . لقد جاء إليه غريبا . سيظل بين جدرانه الدافئة غريبا . وحالما يدفع تلك الكائنات الحية الصغيرة المضطربة في الهاوية الملعونة سيخرج فقيرا مدحورا يشعر بخيانة ما ( ..... ) . لن ينسى الإنسان أبدا طريق الذكر الذي عبره في البدء . سيتذكره ليس بالذاكرة وإنما بالذكر . سيعود إليه بعد البلوغ أكثر شوقا وتولعا . ولن يدخل فيه بجميع بدنه كما فعل في تلك السنوات التي مضت وإنما سيدخل برأسه . بعد ذلك سيندفع غير مبال بالخطر والفضيحة والقانون والدين . الله هناك خلف الأشياء الصغيرة . خلف كل شهقة . كل صرخة مندفعا في الظلام كالثور في قاعة المسلخ . الله لا يوجد في الأشياء الكبيرة . في الشرانق . في المح . ينشق فمه . تن

Trusting Liar (#5) Leave a reply

Trusting Liar (#5) Leave a reply Gertruida is the first to recover.  “Klasie… ?” “Ag drop the pretence, Gertruida. You all call me ‘Liar’ behind my back, so why stop now? Might as well be on the same page, yes?” Liar’s face is flushed with anger; the muscles in his thin neck prominently bulging. “That diamond belongs to me. Hand it over.” “What are you doing? Put away the gun…” “No! This…,” Liar sweeps his one hand towards the horizon, “…is my place.  Mine!   I earned it! And you…you have no right to be here!” “Listen, Liar, we’re not the enemy. Whoever is looking for you with the aeroplane and the chopper….well, it isn’t us. In fact, we were worried about you and that’s why we followed you. We’re here to help, man!” Vetfaan’s voice is pleading as he takes a step closer to the distraught man. “Now, put down the gun and let’s chat about all this.” Liar hesitates, taken aback after clearly being convinced that the group  had hostile intentions. “I…I’m not sure I believe